mandag den 18. maj 2009

Race report Knutstorp

Vi ankom i fin stil Fredag aften. Jeg havde Jacobs nye Mustang på slæb fra Roskilde, så det gik stille og roligt:-)
Efter lejren var stillet op og teknisk kontrol overstået, bredte hyggen sig hurtigt. Vi fik hilst på gamle venner og kolleger.Jacob havde forberedt en lækker menu hjemmefra, så grillen blev tændt og vi havde en go aften under Franks rare ovn der gav varmen på en ellers kold aften.Lørdag morgen var der sædvanlig forberedelse til tidtagning. Jeg var godt klar over at jeg ikke skulle ud og sætte en rekord tid. Ny motor og "ny" bil og en gearkasse der ikke spillede 100% gjorde at forventningerne var lave fra starten. Planen var at køre de første 5-6 omgange for "lave" omdrejninger, og dermed tjekke om alt var ok på bilen og give motoren lidt flere km inden fuld belastning. Alt føltes godt, bortset fra gearkassen. Langsom begyndte jeg at få mere fart i bilen, og til sidst skulle den ha fuld rulle. Det fik dog hurtigt en ende, da jeg endnu engang fik problemer med benzintilførslen efter langsiden. Det gik hurtigt op for mig at det igen var et tilstoppet filter, og jeg kørte i pit.Nærstudering af tiderne viste da også at jeg var over 2,5 sekunder fra min bedste 2008 tid. Selvfølgelig skuffende, men var jo også klar over at der var mere at hente...2. tidtagning blev en del bedre, og jeg fik kørt alle omgange. En klar forbedring på 1,2 sekund var også godkendt, dog stadig 1.5 sekund langsommere end bedste 2008 tid. Lørdag var der hyggelig fælles Race dinner, og bagefter samvær i teltet. Endnu en god aften i godt selskab:-)Lørdag formiddag skulle vi køre første heat. På trods af jeg holder så lang tilbage at jeg ikke kan se startlyset, så får jeg en rimelig start og tar et par biler inden første sving.De første 1½ omgang er god for mig, men så sker der et uheld lige foran mig. En Mini rammer Jacobs Mustang og snurrer rundt, og lige efter kommer Frank T. i Porsche 911 og kører ind bag i Minien. porschen svinger til siden, lige i den retning hvor jeg kommer. Jeg har ingen anden mulighed end at køre ud i gruset og håbe det bedste. Heldigvis får jeg rimeligt kontrol over bilen ude i græsset, selvom det føles rigtigt ubehageligt og tankerne går på om jeg nu skal starte forfra med karrosseri renovering en gang mere...

Heldigvis for mig kommer jeg helskindet ind på banen igen, og kan fortsætte racet. Det bliver dog hurtigt afblæst igen, og vi skal nu starte forfra far de oprindelige startplaceringer.. ØV ØV...

Oveni købet bommer grid officials gevaldigt i det og rykker venstre startrække en plads frem. Det betyder at Frank i Alfa og Abild i Lotus Cortina lige pludselig får 10-15 meter ekstra i starten end hvad de er berettiget til. Simpel hen for dårligt, da både Frank og jeg har kontakt til officials inden vi starter!!

Og det betyder selvfølgelig også at jeg ikke får den gode start som jeg fik første gang, og nu i stedet må kæmpe med 3 biler jeg kom forbi i første start!!!

En af de kampe er med Edgar Dahlin i MGB, og på et tidspunkt - i min kamp for at komme udenom - kommer jeg for langt ud over en Curbe, og ryger ned i et stort hul, og sand og sten står til alle sider og ind i bilen. Desværre får min benzinpumpe tilsyneladende også et hug, og den går i stå, og for enden af langsiden er der ikke mere fuel i karburatoren og motoren dør. Må trille ud og mit 1. heat resulterer i en DNF og 0 point. Træls - øv og hulens....

Heldigvis redder mit omfangsrige lager i servicevognen mig endnu en gang, og reservepumpen bliver monteret, og jeg bliver klar til 2. heat. Her er jeg lige pludselig rykket 5 pladser frem på startgridden, og skal nu starte 14 ud af ca 30.

Får en rimelig start, og efter en god kamp med Edgar og Frank Holm, slutter jeg foran begge, og med en succesoplevelse til slut. Jeg mangler stadig noget tid i forhold til tidligere, og det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med. Men både bil og motor er nylavet, og kan måske bruge noget finjustering, evt et rullefelt. Der er også et par ting på undervognen der kan optimeres, og så ville en fejlfri gearkasse også være et plus... Men heldigvis er der 3 uger til næste race på Padborg Park, og jeg trænger også til noget hvile. Det har været en stressende tid siden jul.

Men Team Midget Racing arbejder videre og er optimistiske for et godt samlet resultat for 2009!

Ingen kommentarer: