mandag den 24. marts 2008

Så ruller vi igen....

Efter at have afsluttet en del arbejde for andre i min garage, er det nu tid for at få lavet min motor færdig til sæsonen. Første trin i det job er mit topstykke. Det jeg fortrinsvis brugte sidste år, er kaput til racerbrug. Jeg er af den overbevisning at alle mine problemr med brændte toppakninger - ca. en 6-7 stykker i sæsonen - skyldes at jeg har taget for meget materiale af ved planslibning. Det har medført for høj kompression, og der har været for lidt materiale tilbage således at topstykket har "flexet" og dermed banket mine toppakninger i stykker. Ja det lyder underligt, men det er min egen teori.
I år vil jeg satse på en holdbar motor. Og mindre kompression. Siste år satsede jeg på at holde den kompression der var på det tidligere 12G940 topstykke. Det var en fejl. Der var selvfølgelig en grund til de tidligere ejere a bilen havde monteret det topstykke. Det havde en ekstra bolt og kunne dermed tåle en højere kompression!
Aller først skal jeg dog have slebet lidt mere. Da jeg lavede dette topstykke , havde jeg kun en enkelt weekend til rådighed, og det er altså for lidt hvis det skal gøres ordentligt. Derfor har jeg i aften haft gang i slibemaskinen, og det betyder støv og sorte hænder! Men hvad gør man ikke for at forsøge at dæmme op for den øgede konkurrence der blir i den nye A1 divisison?!

Jeg er lidt bekymret for Ole´s nye Midget. Oles bil er rippet for al overflødig vægt, et fantstisk fint karroseri med minimalt med maling og kun udstyret med en styrtbøjle, og den i sig selv vejer ca 15 kg mindre end et fuldt bur. jeg tror Ole kommer ned på den homologerede vægt på 578 kg, og når man dertil lægger at Ole vejer 20 kg mindre end mig, så er der tæt på 50 kg´s forskel på kampvægten på vore 2 biler, og jeg ved ikke om 2 års baneerfaring kan dæmme op for det? Det håber jeg selvfølgelig, men for en sikkerheds skyld vil jeg gøre alt det jeg lovligt kan for at min motor yder det maximale.
I dag har jeg også klargjort min skønne Midget som jeg har haft stor fornøjelse af i gennem 5 år. Den er solgt til en mand fra Varde , og bliver sandsynligvis afhentet i denne uge.

Og så har jeg denne fine MGB fra 1970 stående. Den tilhører et tidligere medlem af klubben der gerne vil have mig til at stå for salget. Så mangler du en rigtig fin MGB, lige til at sætte sig i og køre, så står den her og venter på dig. Nye lædersæder og forkromede trådfælge, velkørende og indregistreret. Prisen er kun 119.000 kr.

1 kommentar:

Anders sagde ...

Hej!

Vad för kompressionsförhållande hade du tidigare och vad siktar du på nu?

Mvh / Anders / Sprite -62