tirsdag den 15. maj 2007

Løbs Report Ring Knutstorp

Efter en lang, men hyggelig tur til Knutstorp, ankom verdens bedste Pitcrew Morten og jeg til banen fredag aften. Fik hurtigt overstået den tekniske kontrol, og derefter var det tid til at få slået teltet op. Havde lånt Monti´s easyup telt fra hans Formel dage, og det må siges at være en genial opfindelse sådan et klapsammen telt. 10 min. og telt og sider var monteret og vi kunne tænde op i grillen. Genialt!Lørdag formiddag var det tid til den første træning. Nu blev det spændende om den nysamlede motor ville holde? Og hvor mange kræfter havde det nye topstykke?
Træningen gik fint, bilen holdt og jeg fik kørt nogle anstændige tider. Følte dog ikke at jeg havde samme effekt som tidligere på langsiden, hvor jeg sidste år løb ud for omdrejninger midt på langsiden. Det skete ikke i år.
Et tjek af motorrum da jeg kom ind afslørede ikke nogen lækager, alt vandet var i køleren.
Dog oplevde jeg for første gang olie i opsamleren? Det bekymrede mig noget, men der var masser af olie på motoren. Måske lidt for meget? Jeg målte niveauet, og det steg ikke mere i løbet af weekenden.Jeg havde jo til weekenden indkøbt mig et lille minikamera som jeg monterede på køler grillen, og det vakte stor begejstring i depotet. Det gir en fantastisk god oplevelse af banens forløb og den fart der trods alt er i bilen selvom jeg ikke er den hurtigste på banen. De sammenklippede film kan ses i indlæggene herunder.
En af de positive følger af mine film var de mange velmenende råd der kom fra andre kørere om de linier jeg havde valgt på banen. Jeg vil nu sige at det altid er nemmere at stå udenfor en anden mands bil og fortælle lige netop hvordan banen skal køres, men flere af rådene kunne jeg bruge og vil bruge fremover.
1. tidtagning om formiddagen resulterede i en forbedring af mit træningsresultat på et ½ sekund til 1.19.089. Det gav en startplacering som nr 11 ud af 19 biler. Ikke prangende, men bilerne foran var 7 Lotus, 1 Mustang, 1 Ginetta og en Mini 1275, så det var nu til at leve med. Bagved var 2 Cortina, 1 MGB, 1 Mini 1275 og et par Alfaer og en Falcon. Så det var hvad jeg havde håbet på inden jeg kom. Bortset fra at Warnich i Minien holdt lige foran. Det skulle også vise sig senere at det var ham jeg fik de tætteste kampe med i søndagens heats.
2. tidtagning gav en tilsvarende tid og resulterede i en startplacering som nr 10.
Herefter var det tid til at nyde endnu en af de positive ting ved historisk motorsport.
Vi havde en rigtig hyggelig aften sammen med andre kørere. Vi nød det gode vejr, grillen var tændt rødvinen smagte dejligt og vi fik byttet nogle røverhistorier. Og hørt blå toner:-)

Søndag morgen var det tid til 1. heat. Fra min startpalcering havde jeg udsigt til Mustangens imponerende bagende, og Warnich holdt foran i modsatte spor. Starten kan ses på video nedenunder. Jeg fik en god start, kommer tæt på Mustangen, men da han får bid trækker han fint fra. Jeg er til gengæld foran Warnich. Dette varer ca en ½ omgang da jeg får en chance for at overhale Mustangen. Jeg bremser indenom ham, men desværre har Warnich fået samme gode ide, og på et tidspunkt er vi 3 biler ved siden af hinanden, desværre med mig i midten. Jeg vælger at bremse og trække mig, da det ellers ville have givet buler på alle 3 biler. Sandsynligheden for at begge ville komme forbi mig senere var stor, så selvom jeg gerne ville ha været forbi var det det rigtige jeg gjorde:-(
Herefter var heatet ret stationært for mig. Dem foran kørte for stærkt, og dem bagved for langsomt, så det eneste der skete i det heat var at jeg overhalede den langsomme Cortina med en omgang. Ja og så så jeg på allersidste omgang at Warnich holdt ude i rabatten, og dermed blev jeg alligevel placeret foran og på en samlet 9. plads. Surt for Carsten som knækkede en trækaksel!
Tingene gentog sig mere eller mindre i 2 heat, hvor jeg dog holdt Minien bag mig i 6 omgange, og Carsten og jeg havde en god fight indtil jeg udbremsede mig selv for enden af langsiden og snurrede rundt. Denne gang holdt Carsten hjem, men da en Lotus Elan og en Lotus Cortina udgik endte jeg på en samlet 8. plads. Og blev samlet 2 i klassen.
Alt i alt godt race, og materiellet holdt, og jeg kan nu arbejde videre med motoren i håb om at finde sidste hk som jeg manglede på Knutstorp. Der er grund til optimisme inden næste løb på Padborg Park den 3. juni!

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Hej Palle,

Altid underholdende at læse dine 'kamp-referater' :)

Sjov fight i 2. heat.

Carsten