søndag den 29. maj 2011

Sikke en weekend.....

Historisk Festival på Padborg blev en af de weekender der hurtigt skal i glemmebogen........
Det startede som sædvanligt meget hyggeligt i  dejligt - omend blæsende - vejr . Vi fik stillet lejren op , grillen blev tændt og Frank, Johan og jeg hyggede os som vi plejer sammen med andre kørere og hjælpere.
Tidtagning blev kørt lørdag. Den første i tørvejr, og den gav et resultat på 1.19.025, over 1 sekund fra min bedste tid på PP. Men da jeg kørte hele 9 omgange indenfor 0.8 sekund, må man vel være tilfreds.....
 Den anden blev kørt i vådt føre, og nu troede jeg at det var tid til at komme noget længere frem i startrækken, men selv om jeg egentlig følte at jeg kørte på grænserne i det våde, blev det igen til en skuffende 19. plads på startgridden, og igen 3 i klassen efter de 2 Ginettaer, som nu også er blevet skrappe i regnvejr....
Man må bare konstatere at der er kommet flere hurtige biler i 65 klassen, for alle de biler der var foran mig var der ikke noget at sige til. En masse Lotus´er, Porsche, Big Healey mv...
Johan må en tur på værkstedet hos Lars I i Padborg, der får de fixet bagtøjet så Johan bliver klar til søndagens heat....
 Alt er lagt op til en hyggelig aften i vore telte, og udover blæsevejret er alt ok. Vi hygger os med dejlig mad og et enkelt glas, og der bliver byttet nogle historier. Alt har en ende og vi går på køjen. Ca 10-15 min herefter mens jeg ligger i min varme hule og tjekker mails begynder det at rykke alvorligt i kassebil og teltene som er surret til kasse og 4 stk ½ meter pløkkerpløkker. Det brager løs i ca 10-20 sekunder, men pludselig bliver alt stille - ingen stænger der knirker - og så ved jeg hvad klokken har slået. Ud af kassen igen, og det syn der møder mig var ikke for sarte sjæle. De 3 telte der var surret sammen ligger nu spredt ude på vejen, og det der røg længst væk fløj vel ca 25 meter over til naboens lastbil...
Sikke et held der ikke var mennesker i nærheden da tornadoen ramte, for det kunne ha gået rigtigt galt...
Frank, Johan og jeg mistede et telt hver, Frank fik ridset sin racerbil ganske kraftigt, Johan fik en ridse i privatbilen, og jeg fik en enkelt 10 cm bule bagpå Midgeten....
Min grill blev ødelagt, og det samme blev en masse småting der var inde i teltet da det fløj væk.

 Racerløbet - ja det kom af flere grunde lidt i baggrunden, men jeg kan kort fortælle at min 1. heat sluttede i sandet for enden af langsiden, da jeg havde en bremseduel med den sorte Porsche 356. Det skal ikke være en undskyldning, men jeg følte hele weekënden at jeg havde nogle problemer med bremsepunktet for enden af langsiden, og mine bremser føltes ikke så effektive som tildigere. Jeg har kørt med de samme skiver nu i al den tid jeg har haft bilen, måske er det tid til nogle nye skiver og ny belægning....
Efterfølgende blev jeg udtaget til særlig teknisk kontrol, og det udviklede sig til lidt af en parodi. Den tekniske kontrollant på Padborg Park er en meget bastant mand, og alt er enten sort¨eller hvidt. Jeg blev tjekket med den 10 cm høje rullemarie allerede lørdag, og der var der ikke det  mindste problem. Nu har jeg en 10-15 kg sand i bilen, og på den lidt ujævne flyveplads går rullen på mine krænger beslag som kontrollanten i øvrigt kræver at jeg dokumenterer blev brugt i 65. De er lavet i alu, og det mener jeg også fandtes og blev brugt i 65, men jeg ka selvfølgelig ikke på stående fod dokumentere at de blev brugt på en racer dengang.
Jeg kører over på den officielle måleplads i pitlane, og undervejs får jeg rystet en del sand af og fjedre kommer i normal position, og dá rullen kommer ind møder den ikke modstand. Det klarer kontrollanten let og elegant ved at trykke højre forskærm ned, og vupti, så er der kontakt med rullen igen. Det virkede på mig som om jeg skulle knaldes, og fremgangsmåden og attituden hos kontrollanten undrede mig en del....
Nå, jeg blev udelukket, men da jeg havde en DNF betød det ikke det store. Jesper og jeg fik skiftet krængerbeslagene til de originale - lånte et af Ole Aaen - og så var vi klar til 2. heat
Som det ka ses af ovenstående billeder gik heller ikke dette heat helt som jeg kunne tænke mig. Får egentlig en fornuftig start i det store feltog har nogle gode dueller undervejs. Føler bilen går rigtig god, og jeg kører igen nogle gode stabile omgangstider , dog stadig over 1 sekund fra mit bedste - det eneste problem er stadig min bremseformåen for enden af langsiden. Og det er også her det desværre går galt. Har over et par omgange en go duel med Herluf, og da han på vej ind på langsiden mister noget fart kommer jeg tæt nok på til at angribe. men jeg overvurderer nok mine egne (bremse)-evner og undervurderer Herlufs. Jeg får for meget fart på indersiden i venstresvingetog kommer bredt ud, og der kører Herluf, som allerede er trukket bredt ud. Jeg rammer ham med mit forskærm på hans hjul, og min baghjulkasse får også et ordentligt tryk...
Herluf må desværre køre ud, mens jeg kan fortsætte for nedsat fart et par omgange for lige at finde ud af om bilen kan køre ok. Frank H. har fået fart i bilen, og går nu forbi, og jeg kan også se at Johan nærmer sig bagfra. Johan kommer helt op bagved mig, og jeg indser at skal jeg holde 3. pladsen i divisionen må jeg give gas igen.Selvom bagdækket indimellem går på, den trykkede bagskærm, vælger jeg at give gas, og jeg laver igen lidt afstand til Johan som jeg holder til mål.
En besværlig løbsweekend er afsluttet, men den bliver endnu mere trist da jeg kommer hjem og erfarer at den motorcykel kører der kørte galt lige før vi kørte 2. heat om eftermiddagen desværre er afgået ved døden.
Thomas Harding R.I.P

Ingen kommentarer: