fredag den 3. juni 2011

MG Sport - sjovt, hyggeligt og underholdende....

Overskriften var nøgleordene da torsdag afviklede 1. afdeling af vores klubmesterskab. Det foregik på KTI i Kolding i det skønneste vejr. 23 biler af engelsk oprindelse stillede til start. Det var en blandet landhandel af biler, lige fra heftigt tunede hillclimb biler, voldsomme V8 maskiner begge typer med semi slicks og til biler med moderate forbedringer som min egen røde Midget som i dagens anledning var blevet udstyret med mit reservespær fra raceren, fælge og dæk fra den grå Milly, og Frontline suspension sættet foran og 5 trinsgearkasse midt i, men med den originale 1275 motor.
Min 66 Midget som bliver min MG Sport bil fremover.. Og Geikens HC MG B
Og så heldigvis en hel masse std MG A + B´ere og Midgets. Vi var alle kommet for at få en hyggelig dag og prøve vore egne og bilernes grænser af under trygge forhold.
Uffe var på plads i sekretariatet fra morgenstunden
Jeg havde ikke de store forhåbninger om nogen placering, da dette var første gang jeg skulle køre i 66´eren. Men meningen er at den lige så stille skal opgraderes, så jeg ka køre med om placeringerne i MG Sport mesterskabet. Og byde ind med lidt konkurrence til de to meget fint preparerede Spridgets:
Thor Flades HC Midget som er en meget vellavet bil med mange spændende modificeringer og en heftig motor som du kan læse mere om HER!

Casper Jørgensen har også været i gang i vinter og fået en meget velkørende bil ud af hans Sprite med en "tæt på race" motor, og Casper har udtalt at han satser på MG Sport mesterskabet i år. Så må jeg jo prøve at nuppe det i 2012:-))
 De 2 sidste biler i min klasse er Henriks Andersens meget fine og forholdsvis originale Midget på sorte nummerplader og med 5 trins gearkasse....
....og så Uffe Jørgensens Midget Mk 2 udstyret med 1275 - som jeg selv har lavet - og en let sænket undervogn.
En af de mere usædvanlige og spændende biler var denne Spitfire a la Le Mans 64. Den tilhørte Jens Konrad og havde en rigtig sprød lyd og gjorde en go figur i det der vist nok var en af bilens første optrædender efter færdiggørelsen. Jeg ved at Jens havde en rigtig sjov dag så jeg håber vi ser ham til fremtidige MG Sport arrangementer.
 Skønt var det også at høre bulderen fra de talrig V8 motorer:-)
Her er det Niels Jørgensen i aktion i hans flotte Costello B V8...
 Og her dagens samlede "hurtigste mand", Søren "V8" Sørensen som har kørt i denne bil i eftrehånden mange år, nu dog i nyrenoveret stand....
.. Og så var det dejligt at se en deltager fra søsterklubben Danish Center på Sjælland. Thomas Andersen deltog i hans fine B GT V8. En dejlig bil som Thomas fortalte tidligere er blevet brugt til trackdays. Jeg håber også vi ser Thomas igen, og gerne også flere af kørerne fra djævleøen....

Prøverne var slalom, rundbane og sprint.
Jeg var helt klar over at min bedste chance for at gøre en god figur var i slalom, hvor hesterkræfterne ikke var så dominerende som i de andre discipliner. Det vigtige i slalom er at gennemføre hurtigt muligt uden tidsstraf for f.eks væltede kegler. Jeg kørte så hurtigt jeg kunne , uden fejl alle gange og var tilfreds. Bilen kørte udmærket, men jeg synes godt at bagenden kunne trænge til lidt opstramning, og det er noget jeg vil kigge på til næste gang. Jeg manglede selvfølgelig også noget power, og både Casper og Thor var hurtigere end mig. Desværre for Thor væltede han kegler hver gang han kørte, så det endte med en 2. plads i slalom.

Rundbanen var en rigtig fin rute med massser af udfordringer med både fart, hurtige og langsomme sving, nedbremsninger og chikaner. Jeg tror de fleste synes at det var en sjov og udfordrende bane.
Thor nåede at sætte en rigtig hurtig tid inden han kiksede et gearskifte, og det lød bagefter til at motoren havde taget skade af overdrejningen. En ærgerlig skade, men desværre en af de ting der indimellem sker.
Jeg blev 3 i rundbanen, igen var jeg tilfreds, og jeg ved hvor jeg skal sætte ind for at få tiderne ned. Det kræver først og fremmest en opgraderet motor med ca dobbelt så mange hk som nu, men det var også tydeligt at dækkene spiller en stor rolle på sådan en dag. Jeg skal have monteret nogle semislicks på bilen! Svinghastighederne er betydeligt større på dem end på mine Avon 165 gadedæk, det var tydeligt at se, og alle HC drengene kører på disse dæk...
Sprinten er en lidt halvkedelig prøve der egentligt bare skal overståes. Vi burde lave en alternativ ting i stedet for, måske en regulær manøvreprøve eller lignende....
Nå men det hele ender med at jeg bliver 2´er i den lille klasse og får en liter transmission olie med mig hjem....
En dejlig hyggelig dag, som i bund og grund tilfredsstiller de behov jeg har for at køre hurtigt lige her og nu.
Jeg vil gøre noget mere ved min deltagelse i MG Sport arrangementerne fremover, og det indebærer selvfølgelig også at jeg tænker ekstra godt over mit engagement i det historiske felt, især efter bøvlet ved det sidste løb og det fact at konkurrencen i 65 klassen bare bliver hårdere og hårdere. Det er fedt at der kommer nye biler i klassen, men det er ikke så fedt at de biler der dukker op alle er køretøjer i 500.000 kr klassen. i Heat 2 på PP hvor jeg blev nr 21, var 10 af bilerne foran med Lotus motorer og de øvrige er alle meget dyre racerbiler. De dage hvor jeg på en go dag kunne opnå top 10 placeringer er vist ovre, og den opblomstring jeg håbede der ville komme med de små biler da den nye lille 65 klasse blev sat i søen er slet ikke slået igennem endnu, og jeg kommer også mere og mere i tvivl om det sker overhovedet...
Nå nu kører jeg de sidste par løb som heldigvis er i Jylland, og så vil jeg vurdere om jeg igen skal sætte bilen til salg eller jeg bare fremover skal køre udvalgte løb...
Lige nu glæder jeg mig over vi har en fantastisk hyggelig og  billig mulighed for at komme ud at fyre vors gamle gadebil af under trygge forhold i MG Sport. Håber vi ses til næste afdeling..:-)

Ingen kommentarer: