torsdag den 17. marts 2011

Skiftedag...

Og det var i dag på arbejds bænken det foregik....
Det var tid for min nyrenoverede 1275 motor at træde ned for at gøre plads til 1098 modellen. Som det ses er der ikke de store udvendige forskelle, men kendere vil kunne se flere...
Og jeg ved at i er derude:-)
En af grundene til jeg tog den ellers velkørende racermotor ud, var bl.a. den frostskade bilen fik i vinters. Et er, at en enkelt frostprop er skudt ud, men hvad er der sket inden i blokken??
Desuden har motoren kørt 2 fulde sæsoner - og det uden nævneværdige problemer - og så mener jeg , at det normalt er tid til et eftersyn. Hellere ta tingene i opløbet og udskifte problematiske ting udenfor sæsonen, fremfor at  hele motoren evt eksploderer midt i sæsonen med stress og større økonomiske udgifter til følge...

Et modsat argument kunne være; Hvorfor skille noget ad der kører godt? 
Ja, det er nemt at være bagklog, men denne motor kunne sagtens ha kørt en hel, eller måske 2 sæsoner endnu!!
Der er intet lejeslitage. Foringer, knast, følgere , ja faktisk alt det der kører rundt, det ser ud som nyt. Jeg tror på det skyldes den gode Penrite olie og hyppige skift. Motoren gik rigtigt godt, men det overrrasker mig alligevel at den ser så godt ud indeni. Og det er ikke fordi den er blevet sparet på noget tidspunkt i de 2 sidste sæsoner.....
Nu er den adskilt, alt bliver tjekket minutiøst, ligeså grundigt rengjort, og så kan jeg forhåbentlig begynde noget samling i løbet af weekenden ...:-)

Ingen kommentarer: