mandag den 16. august 2010

Oldtimer Grand Prix 2010

Så er Jesper og jeg netop vendt hjem fra en begivenhedsrig OGP på Nürburgring. Lidt anderledes end de andre gange jeg har været der, i det jeg i år "kun" var tilskuer. Det gav en lidt anden oplevelse, men stadig en rigtig fin tur, hvor jeg også fik snust lidt til racet som håndlanger:-)
Der var som sædvanligt masser af spektakulære biler. Her er vi i den historiske Fahrerlager. De gamle originale pitgarager, og hvor de helt gamle biler - mange brugt til GLP mv - holder til...
Speciel kan vist roligt kalde denne Porsche! Ved ikke noget om navn + historie, men flot var den...
I den historiske Fahrerlager fandt vi også denne fantastisk flotte BMW 328 som var en Mille Miglia version.
Og selvfølgelig var der masser af gamle og nye MG´ere hernede også...
I de forskellige race var der også mange flotte og specielle biler - se bare denne "Birdcage"

Og vore danske deltagere kunne nu også være med her. Palle Birkelunds Ginetta gjorde sig rigtigt flot i selskabet med Cobras , Jaguar E og andre store biler. I Marathon løbet fredag var jeg pitboy i hans team hvor han og Martin Borch gjorde det fint indtil de måtte udgå pga manglende strøm på batteriet.....
Otto Reedtz-Thott var en anden flittig dansk deltager. Otto havde hele 3 biler med til OGP. Hans flotte Cobra, som ses herover, en Lotus Elan og så den flotte og hurtige Lotus 19 som deltog i 1 times løbet lørdag aften hvor den desværre måtte udgå pga af gearkasse problemer. Specielt ærgerligt fordi bilen på det tidspunkt lå på en podieplacering med mulighed for endelig sejr....
En anden klasse  der gir valuta og lyd for alle pengene, er biler op til 81. Her er mange store stærke biler med, det er godt race, og har man sarte ører er ørepropper et must...
Jeg holdt selvfølgelig også et vågent øje med de MGB´ere der deltog. De gjorde det godt og stabilt, og specielt i marathon løbet om fredagen var der et par stykker der imponerede. Det var så også biler med chauffører der har kørt mange hundrede omgange på den krævende Nordschleife. Her betyder erfaring virkelig alt, noget som de danske deltagere i Marathon løbet også kunne fortælle om....
Der var som sædvanligt mange danske tilskuere dernede - på Mercedes tribunen rendte jeg bl.a. ind i disse 2 gæve sønderjyder:-)
Voldsom Capri & BMW fra 81 klassen. Der var virkelig tryk på lyden....
Og som rosinen i pølseenden: Hvem bliver ikke imponeret af et stort flot felt af ældre Formel 1 biler. Nogle kørt af virkelig kompetente chauffører, som kører virkelig stærkt og flot rundt på GP strækningen...

2 kommentarer:

Frank Neumann sagde ...

Hej Palle, den specielle Porsche du nævner er ingen Porsche men en Enzmann! Enzmann er en schweizisk firma, som bygger deres egen plastkarrosseri på en VW boble chassis og med boble motor mellem 1957 og 1968. Så det er en speciel VW boble og ikke Porsche! Men ofte har man senere skiftet VW motor ud med en Porsche motor. I øvrigt kan man i dag igen købe et original Enzman. Så den bil du har taget et foto af er måske ikke en gang en gammel bil! Flere informationer findes under www.enzmann-506.ch.
PS. En rigtig fin blog med altid interessant læsning!

TMR sagde ...

Hej Frank. Tak for oplysningen. Jeg blev narret af Porsche emblemerne på bilen - og min uvidenhed om Porsche:-)
Jeg synes bare bilen var flot og speciel og derfor tog jeg billeder af den....

Nu blev jeg lidt klogere!

Tak:-)