onsdag den 1. januar 2014

Motor - motor - motor - motor......

Aller først vil jeg ønske alle læsere et rigtigt godt og lykkebringende Nytår. Det har været et spændende 2013 og jeg håber selvfølgelig at 2014 bliver mindst lige så spændende og fyldt med gode oplevelser...
Jeg har haft mange gode timer i værkstedet i efteråret, bl.a. med flere motorrenoveringer. Det er et af de jobs jeg virkelig nyder, og jeg er så heldig at kunne hjælpe andre med noget jeg er go til...
 Først på bænken var en 1275 motor der skulle ha hele turen. Den er beregnet til en Frø og i enden af den kommer der en 5 trins gearkasse, så det bliver en yderst velkørende Sprite når den er færdig...
Boring, nye stempler, planslibning og ny maling gør underværker og ser skarpt ud .....
 Det der tar mest tid er rengøring og forberedelsen af de dele der skal samles, men jeg mener også at der er der man virkelig kan lave en forskel på en god motor og en halvdårlig motor....
 Godt brugt topstykke med slidte sæder, styr og ventiler....
Nyrenoveret planslebet topstykke med nye styr og skarpe sæder.....
Og til sidst får karburatorer en tur og det hele samles før jeg monterer motoren i min hjemmelavede prøvebænk hvor jeg indstiller karburatorer og tænding, ligesom olietryk og kølevandsflow og temp kontrolleres. Det virker rigtigt godt for mig at alting kan afprøves og kontrolleres inden den nyrenoverede motor ryger ned i motorrummet....
... og her har vi en 1098 motor der har fået samme tur som ovenstående 1275. denne motor er nu monteret i en fin brugs Sprite
Ejeren af denne bil havde oplevet at olietrykket forsvandt lige pludseligt. Det har ingen motor jo godt af, og som det ses på hovedlejesølen er den forbi redning uden et større stykke maskinarbejde...
... og hele den indvendige del var fyldt med metalspåner fra de ødelagte lejepander.
Og her ovenover har vi årsagen. Den prop der sidder på oliepumpens sugeledning var løs, og det betød at oliepumpen kunne suge luft, og dermed tabte sugningen til olien i bundkarret.
Bilen havde kort forinden været på værksted , så det er jo nærliggende at tænke over om der var en lærling der glemte at spænde proppen fast...? Nå det ved ingen jo, så det forbliver en tanke...
 
Og oven i det har jeg samlet en 1098 motor, som i dag er blevet testet med godt resultat i prøvebænken. Den kommer snart i en Frøøje....
 
Så nu er jeg varmet op til at gå i gang med motoren til baneraceren. Den var kørende da jeg stillede
den ind i september, men jeg er ikke 100 % sikker på den spiller max til den kommende sæson, så nu laver jeg den ekstra undermotor jeg har villet lave i flere år, og renoverer den der sidder i bilen.
 
Følg med her - Målet er hyppige opdateringer :)

1 kommentar:

Harris sagde ...

Flot arbejde, Palle. Grundigt og ordentligt. Vi må lave en aftale om en motor en dag ;-)