lørdag den 4. februar 2012

Vinter sysler.....

Som det jo nok er gået op for de fleste, har vinteren ramt Danmark!
For os med gamle biler, betyder det lidt ekstra besvær, både med om maskineriet nu kan starte når det fryser -15 grader, og f.eks. er der nok frostvædske på?
Lysten til at komme ud i et koldt værksted er måske heller ikke så stor når hænder går i kramper straks man rører ved det iskolde værktøj...
Nå, jeg er i den heldige situation at jeg har et godt varmeapparat i værkstedet, og der skal bare fyres op 20 min før jeg skal ud, så er der tålelige forhold, især ved mit main arbéjdsbord.

Har haft et par fridage her i ugen, og de er bl.a.blevet brugt på noget oprydning i værkstedet, og det har endelig givet plads til at min grå Midget igen kan komme ind i "varmen" bagved min Blaze røde Midget som er til salg..
Inden det kom så vidt var der lige udfordringen med at få startet hele vognparken. Midgeten holdt inderst, godt dækket af sne:
Motoren havde ikke været startet i en måneds tid, og det gik heller ikke helt problemfrit. Den forholdsvis tykke 20W50 olie gjorde så megen modstand at selv ikke den moderne Hi Torque starter kunne klare jobbet uden at jeg måtte til at lade batteriet op. Men efter en lynladning var der omdrejninger nok til at sparke motoren igang. Og heldigvis kunne det hele dreje rundt og det virkede som om også kølervæsken stadig var flydende...
Endnu mere imponerende var det at min gamle brandbil startede første gang jeg drejede nøglen. Super, og det viser at den er ligeså god mekanisk som jeg regnede med...
Mazdaen har også gjort det rigtigt fint her i vinterperioden. Den har startet hver morgen, blir rimelig hurtig varm, og kan holde ruderne nogenlunde dugfri. Så alt i alt er jeg positiv overrasket over hvor godt mine klassiske biler klarer de ekstremt lave temperaturer... 
 Og nu er opmærksomheden så rettet mod min MG Sport bil, som skal opgraderes med ny motor.
Motoren har jeg renoveret for 3-4 år siden, og den har stået på værkstedsgulvet og ventet på at den skulle i aktion igen. Motoren har jeg tidligere kørt med i min HillClimb Midget som jeg solgte i 2008. Det er en gammel racermotor som tidligere har siddet i en bil der blev brugt på Ring Djursland i de gode gamle dage da MG klubben lavede racerarrangementer deroppe. Planen er at den skal monteres, og senere på året skal den justeres ind på rullefelt...
Når jeg nu havde den oppe på bordet for at tilpasse bøsningen i enden af krumtappen til min 5 trinsgearkasse, så besluttede  jeg at montere den alubagplade som Thor Flade lavede til mig for et par år siden. Lidt vægt besparelse er der i det, og så ser den jo heller ikke skidt ud:-))

Ingen kommentarer: