torsdag den 12. juni 2008

At eje en klassisk bil.....

Kan være en sand fornøjelse. Og det er da også den generelle følelse jeg har, når jeg tænker på mine gamle biler og de oplevelser de har givet mig.
Man møder mange spændende mennesker i forbindelse med sit ejerskab. Det kan være medlemmer af samme mærkeklub eller andre gammelbilsentusiaster. I mit tilfælde begge dele og tilligemed entusiaster der kører race med deres gamle biler af forskellige mærker.
Jeg har selv haft mange forskellige biler, sjove biler og almindelige biler. Bl.a. har jeg ejet et par Triumphs. Først en TR6, som jeg aldrig fik ud at køre - det gjorde en anden heldigvis - og så har jeg i en periode ejet en rigtig fin Triumph 2.5 PI. Den fineste og mest klassiske af Triumphs store 60´er Saloon´s. Den er heldigvis nu i god varetægt hos Claus Ebberfeld som i min verden er den rigtige ejer af den bil. Claus fører den klassiske engelske stil helt igennem. Respekt for det. Du kan følge Ebberfeldt´s gøren og laden med hans Triumph´s her: Triumph Racing .
Der er ind imellem noget spændende race at læse om.
Claus kører jo også historisk race, og er en af grundene til at jeg selv begyndte. Jeg er fuld af beundring og begejstring for at CE igen er tilbage på banerne i 2008.
CE har også en mærke kollega som hedder Claus. Ham kan du følge her: Varm Luft .
Ham ville jeg egentlig også gerne skrive noget pænt om. Har mødt Claus mange gange, og han virker som en rar fyr med mange planer. En af dem er at han vil køre race. Meget sympatisk. Desværre bliver det ikke rigtigt til noget. Sådan set er det jo ikke mit bord.
Men her på det sidste har han harcelleret en del over MGB og hvor kedelig den er. Det kan jeg ærligt talt ikke så godt leve med!! Både fordi jeg selv er en glad MGB ejer - i øvrigt sammen med rigtig mange mennesker over hele verden. Der blev lavet over 500000 MGB. I en kvalitet der langt overstiger det kærre niveau som Triumph befandt sig på det meste af sin levetid.
Kig bare på hvordan samtlige TR modeller er samlet. En 2-3 centimeter spillerum rundt i døre er ikke unormalt.
Samlekvalitet var ikke et ord de kendte.
Læser man på CH´s blog ser det ud til at Triumph´s har været utroligt succesfulde på racerbanerne igennem tiden?? Hvorfor ser vi så ikke nogen Triumph´s i de historiske felter??
til gengæld ser vi masser af MGB´s på de europæiske racerbaner. Siger det ikke alt?
Og når man kan lave et stort "projekt" ud af at skifte en knækket hjulbolt og renovere bagbremser, så kan jeg godt forstå at CH aldrig kommer ud at køre historisk banerace!
Det og meget andet gør vi andre før hvert løb!!
Og snakke anstrengt økonomi når man skifter bil ligesom nogle andre skifter skjorte!!
Vil man køre race eller vil man ikke??

Vi ses på Ring Djursland den 21. juni

Ingen kommentarer: