onsdag den 18. april 2007

Jeg vil gerne sige tak.....

Har i dag været på den længe ventede rullefelts tur hos Kurt Mejer i Horsens. En lang dag med masser af udfordringer og problemstillinger. Men også en dag hvor der kom en overraskende slutning. Så tak til Kurt for at ha mig gående en hel dag og for at få bilen til at spille.
Men også en stor tak til det "vågne" Miniteam der sørgede for at gøre mig - og alle andre - opmærksom på at mit tidligere topstykke ikke var helt optimalt. Hverken reglementmæssigt, men vigtigst for mig, ydelsesmæssigt. Efter et spændende stykke arbejde i vinter, skulle jeg i dag have resultatet af "knokleriet". Fordi jeg vidste at det ville blive svært at hente samme effekt ud af 1098 topstykket, har jeg selvfølgelig gjort mig ekstra umage med alle detaljer. Wizards bog er blevet gennempløjet mange gange:-)
Og der er blevet portet efter alle kunstens regler!
Og den nye knast har måske også været med til at give et godt resultat.
Strømfordeleren er blevet optimeret ligesom jeg har brugt en anden type tragte til min weber. Utroligt som det gav resultat.
Jeg troppede op ved Mejers Auto kl 9.30 i morges, og jeg var meget spændt. Både på ydelsen og om motoren kunne holde denne dag. Første problem kom meget hurtigt; Kurt så at der kom benzin ud af karburatoren, og ville checke nåleventilen. Det viste sig at denne var slidt, og det var ikke en han havde på lager!! Øv, hvad gør vi nu? KM ringede rundt, og efter 1½ times ventetid gav det resultat. Der var en ny nåleventil vi kunne bruge i Århus. Så Hiacen blev startet op og jeg hentede sagerne i Århus. Kl. var 12.30 før jeg var i Horsens igen, men nu havde Kurt gang i en anden bil som han havde lovet færdig, så den blev 1500 før Midgeten var klar til at få nogle tæsk.
De første målinger viste KM at tændingen ikke var hel optimal. Der blev skiftet tændrør, kabler og ny strømfordelerdæksel blev monteret, og pludselig så det rigtig lovende ud. Jeg kunne med det samme se at vi ikke var langt fra sidste års fine resultat:-)
Vi legede lidt med dyser og tænding, og så prøvede vi de lange tragte som jeg har haft liggende længe. Vupti, kurven blev nedefra 3500 o/min lige hævet med 5 hk. et mindre mirakel!!
Efter den sidste fin justering blev resultatet at min topeffekt er mindre end sidste år. Til gengæld er effekten fra 3500- 6000 o/min hævet med ca 5 hk, og momentkurven er hævet over det meste af området, og jeg har næsten samme moment ved 3500 O/min som jeg har ved max moment 5000 O/min.
Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med dagens resultat. Jeg tror på jeg har en mindst lige så hurtig bil i 2007 som i 2006. Med de bedre kurver igennem omdrejningerne og min øgede erfaring er der endda håb om endnu bedre tider i år.

Så må vi se om motoren og bilen er ligeså holdbar i år som i 2006. Jeg har ihvertfald gjort hvad jeg kunne.

Nu glæder vi os til Ring Djursland den 29. april:-)

Ingen kommentarer: