mandag den 25. september 2006

Spændende race på Knutstorp 1

Det er nu tid til at gøre status for søndagens spændende løb.
Ring Knutsstorp er en skøn bane! Beliggende i dejlig natur, kuperet og utroligt afvekslende og med flere spændende udfordringer! Og så går det den rigtige vej rundt, altså "med uret", og dermed en lille fordel til en højrestyret Midget.

Det var også en positiv ting at vi havde fået overnatning i en af de fine hytter der findes lige op ad banen. Claus Ebberfeld havde desværre tidligere fået teknisk defekt på Djursland, og var ikke blevet klar til Knutten. Team Midget Racing var derfor blevet inviteret indenfor i varmen, mod at Claus kørte med os derop. Disse hytter kan klart anbefales til anden lejlighed.
Desværre betød dette også at der kun var 4 biler til start i div. A2 , og dermed ville vi blive skubbet endnu længere væk fra toppen af pointene uanset hvor stærkt vi kørte:-(


Vulpus Racing havde ellers de sidste 10 dage arbejdet i døgndrift for at klargøre deres nyindkøbte 1098 Midget til søndagens race. Til trods for store vanskeligheder fuldførte de begge heat, og lavede en fin debut i 65 klassen. Bilen er efter weekenden sat til salg, og det er en fin og billig mulighed for at komme til at køre race i 65 klassens div. A2!!


Desværre var der flere andre ting der ikke virkede så godt. Aller værst var det nok at tidtagningsudstyret gik helt i sort! Flere af klasserne fik ikke registreret 2. tidtagning, og ingen af klasserne fik omgangstider i heatene. Alle resultater var skrevet ned i hånden. Det virkede noget besynderligt!
Strøm var der heller ikke noget af. Det var åbenbart ikke indbefattet i startgebyret som ellers var på de 1600 kr, som det plejer at koste at være med i et 2 dages arrangement.

Efter en hyggelig aften i hytten og med grillen tændt, var det søndag tid til licens- og teknisk kontrol. Der var kun afsat 2 timer til dette, og med 100 deltagende biler, så det var ikke underligt at denne seance var en af de korteste jeg endnu har oplevet.

Kl 1045 var det tid til den første køretur på denne spændende kuperede racerbane. Havde tidligt på morgenen været en tur rundt til fods, og allerede her gav den indtryk af mange spændende passager og sving.

Alt var tjekket og parat hjemmefra, så det var bare at justere dæktryk og pudse ruder, og så var vi klar til 1. tidtagning. Ruller ud, den første omgang stille og roligt, får varme i dæk og motor. 2. omgang kommer der lidt mere tempo på, men stadig stor forsigtighed i de ukendte svære sving.på 3. omgang kommer der lidt fart i bilen, og jeg er på 4. omgang klar til at begynde at sætte alvorlig fart på Midgeten. Oppe på den bagerste del af banen, i et 90 graders venstre sving, stiger omdrejnngerne pludseligt og jeg mister fart. Hvad sker der?? Er først bange for at det er gearkassen der er gået, men det går hurtigt op for mig at det er et problem med en trækaksel eller lignende. Pga mit spær kan jeg med lave omdrejninger langsomt trille i pit, og jeg begynder straks fejlfindingen. Får hævet begge baghjul fra jorden, og mærker først i det højre baghjul, og føler straks at den er helt gal. Får hjul og bremsebakke afmonteret, og snart efter kan jeg hive halvdelen af min næsten nye opgraderede trækaksel ud af bagtøjet! Ca. en ½ meter aksel sidder stadig inde i huset, men med lidt hiv og sving får jeg også denne ud. Jeg har aldrig tidligere set en Midget aksel knække dette sted, og det er der heller ikke andre der har. Jeg tror selv på at det er en materiale fejl, men det hører i nærmere om når vi ved besked.Heldigvis er det kun få spåner der ligger i huset. De fleste får jeg ud med en magnet, og for en sikkerheds skyld tapper jeg bagtøjsolien af og hælder ny Penrite LimSlip olie på. Jeg har tidligere monteret et par std aksler i Hiacen for en sikkerheds skyld, men disse får jeg ikke brug for denne gang. Johan Fløe som kører den gule Sprite, kommer til undsætning, og låner mig venligst sine fine Peter May aksler. Så den anden side bilver også skilt ad og begge sider monteret med Johans aksler. Mit pitcrew Claus og Claudia er virkelig kommet på arbejde, men alt klapper, og på den time der er imellem tidtagning 1 og 2 , når vi at skifte begge aksler , rengøre og påfylde nyt olie. Godt arbejde!!Og herefter kører bilen perfekt:-)

Tiderne rasler ned, og jeg ender op med en tid på 1.19.9 . Ca. 5 sekunder hurtigere end min 1. tidtagning, og denne fantomtid gir en startplacering som nr 8 ud af 20 biler. De få omgange jeg kørte i 1. tidtagning rakte til en startplacering som 16 i 1. heat, så det var en herlig forbedring.

Ingen kommentarer: