søndag den 29. september 2013

Skiftedag for 80`erne

Har lige afsluttet en skøn mini ferie hvor Lisbeth og jeg har været i sommerhus i Skagen, og undervejs har jeg som altid besøgt gode venner, og der været en lille smule bil indover...
Vi havde skønne dage på toppen af Danmark...
Og på vej hjemover tog jeg ophold hos Bjarne Rother i Ålborg. Bjarne er den stolte ejer af bl.a. en meget fin MG Metro, og derudover trofast official ved vore MG Sport arrangementer. Og så havde jeg hørt rygtet om hans stenovn og et stort talent for at bage pizzaer i denne. Vi havde en rigtig hyggelig aften og jeg skal love for at talentet for pizzaer blev foldet ud.....
Her til morgen tog vi MG metroen ud for at hente min nye bil. Ikke den sportslige Metro, men luksus udgaven... Når man kigger på de 2 biler sammen er det der falder i øjnene nok mest forskellen på 3- og 5 dørs versionen. Jeg synes personligt at 5 dørs versionen er den pæneste, og så er jeg rigtig godt tilfreds med mine lædersæder og det originale soltag....
Bjarnes bil er næsten som ny, men min dybblå Metro er heller ikke dårlig. Rigtig fin lak og et nydeligt originalt interiør. Bilen har stået stille i næsten 5 år, så det er klart at den trænger til en kærlig hånd, og det får den de næste dage...
Men i dag var første arbejds dag for min Metro. Det startede rigtigt skidt efter benzin påfyldning i Ålborg. Alt strøm var drænet fra batteri, og en måling af spænding viste 10 volt på batteri. Det var ikke nok til en start, så jeg måtte skubbe den i gang på Q8 stationen og rulle hen til den nærliggende Biltema. Nyt batteri burde kunne få mig til Viborg selvom generatoren ikke ladede. men efter et par km på motorvej startede generator med at lade og det gjorde den så resten af vejen...
Biler har bare ikke godt af at stå stille for længe...
Turen til Viborg gik ganske fint, og det var tydeligt at jo flere km der kom på klokken jo bedre kørte den lille Metro. Så jeg var ganske fortrøstningsfuld da den næste store udfordring kom. Metroen skulle trække min campingvogn hjem fra Almind hvor den har haft ophold siden vores ferie i august....
Det VAR en udfordring...
Men på lige vej holdt jeg sagtens 80-90, mens det kneb mere op ad bakke, så konklusionen er nok at det ikke bliver i Metro og campingvogn at der skal ferieres. Der har BV8´eren trods alt lidt mere overskud... 
Men hjem kom jeg, og et par timer senere dukkede Jon - sælger af Metro og køber af Vitesse - op sammen med hans mor og en trailer...
Jon fortalte mig at han regnede med at Vitessen var kørende igen i morgen aften, og han virkede glad for handlen, og det samme er jeg faktisk, så det er en fornøjelse at begge parter er tilfredse i en byttehandel.
Nu skal Metroen op på liften, undervogn og bremser eftergåes, olien skal skiftes og så regner jeg med at den lille Vanden Plas bliver synet her i næste uge og snart er klar til at blive sat ind i daglig drift...

Ingen kommentarer: