mandag den 16. september 2013

Den gamle kan endnu....

Sådan var der en der sagde til mig efter weekendens DM afdelinger på Ring Djursland....
Det er nu ikke fordi jeg føler mig specielt gammel, men måske når man sammenligner mig med Nikolaj Mortensen fra Sjælland som er den MG chauffør der presser mest på for at komme forbi mig i det historiske felt. Der har været lidt meningsudvekslinger på div. fora, det meste for sjov, men man må sige at Nikolaj er en ung mand med stor tro på egne evner , og mundtøjet står heller ikke stille. Man kan vel med et smil på læben kalde ham en rigtig Københavner knægt....
Og køre bil det kan han også , så det var lagt op til godt og tæt  race i vores division 65-2.
Nu skulle min egen nye motor så først lige stå den endelige test, og jeg var ikke helt rolig, selvom min tilkøringsperiode ikke havde afsløret nogle nævneværdige problemer udover lidt for højt olieforbrug, som dog havde aftaget en del jo flere km og jo mere belastning der kom på motoren...
De første omgange i lørdagens tidskørsel gik fint og lyden var rigtig go, men efter et par omgange ville den ikke trække helt ud i 4 gear ned af langsiden, og kort efter trak jeg ind i pitlane for at tjekke om der kom noget ud nogle steder, men en kort inspektion og lytning til motoren, kørte jeg ud igen og problemet var selvfølgelig stadig det samme, og efter et par omgange var det slut. Det blev min allerførste omgang på 1.08.2 der skulle afgøre startpos... rigtigt langt fra min bedste tid og med både Nikolaj (NM) og Edgar Dahlin i MGB (ED) foran med 1-2 sekunder....
Det var tid til en grundig inspektion, og med tændrør afmonteret var der straks en åbenlys fejl. Tændrøret på cyl 2 havde meget lidt gap, det tydede på at stemplet havde været oppe og røre...
Og den efterfølgende kompressionstest afslørede lave tal på cyl 1 & 2, så jeg tog en hurtig beslutning og afmonterede topstykket...
Der var en let begyndende tendens til rivninger, og meget lette mærker i toppen af et par stempler, og jeg havde kun mulighed for at polere foringerne, montere en tykkere toppakning og håber det bedste. Mine håb for et godt resultat var ikke store, faktisk troede jeg at motoren ville holde en 2-3 omgange før det hele sprængte i luften....

Fik en udmærket start på 1. heat, trækker udenom den store Falcon der holder lige foran, og kommer hurtigt op forbi NM og ED, men bliver fanget på indersiden i trafik og NM smutter forbi igen og vi mødes igen ved trapperne hvor NM får den bedste udgang.
Og det er nok mit held, for jeg når lige at se de gule flag fordi Kjærgårds Lotus Elan er spundet oppe ved depotsvinget, men NM overser faren og kører tilsyneladende fuld gas rundt og spinder lige foran mig.. Jeg undgår med en hurtig reaktion at køre ind i NM og fortsætter løbet. Bagved sker der det at NM i sin iver for at komme tilbage kører ud foran en af de biler der er bagved og det medfører at både NM og ED må udgå med store skader på bagenden, og i realiteten skubber det NM ud af det DM kapløb som han ellers så flot havde kørt sig i position til. Ærgerligt for Nikolaj, men nok et udtryk for manglende erfaring og overblik, selvom jeg ved at Niko mener han er en meget erfaren racerkører ;)
Mit resterende løb koncentrerer sig nu om at holde John Steen Sørensen i Cortina 1500GT bag mig da han presser godt på mod slutningen...
Jeg får et gennemført løb og en fin 2.plads i division 2, meget mere end jeg håbede:)
Efter en dejlig frokost som min søde kæreste Lisbeth disker op med, får jeg tid til at undersøge motoren igen, og denne gang ser tændrør almindeligt fine lysebrune ud, og min optimisme stiger lidt.
Jeg har ikke kørt supertider i 1. heat, men jeg gennemførte og det var en sejr i sig selv, og selvfølgelig er det altid en fornøjelse at være den forreste MG......
Søndagens 2. heat ville blive på våd bane og det var slet ikke min bagdel, har altid kørt fornuftigt på våd bane. Jeg skulle denne gang starte som forreste MG på pos 17. Får en rigtig fin start og kommer igen uden om den store Falcon og en Lotus Cortina.
 Men bliver igen fanget i indersporet og John Steen i 1500 GT smutter forbi da jeg får ophold bag en Porsche 911 med gearkasse problemer.
 Senere overhaler NM også og det bliver starten på en intens kamp med NM hvor vi flere gange kører side om side igennnem de våde og meget glatte sving... Men uden at vi rør hinanden en eneste gang.
Jeg kommer forbi, og kæmper nu med at holde ham bag, samtidigt med jeg indleder jagten på John Steen som holder sig foran et godt stykke tid.
 
 Jeg presser mere og mere på og på et tidspunkt laver han en bremsefejl for enden af trapperne og jeg er forbi. Indimellem har NM flere gange stukket snuden forbi i sin iver for at komme forbi, men han får aldrig overtaget...
Herefter kommer jeg op til HKH Prins Joachim som kæmper med det våde føre i den Lotus Cortina han har lånt af sin team makker Martin Berner i sine bestræbelser på at hjemføre endnu et DM.
Jeg holder trit med HKH længe og presser på når jeg har lejligheden. Ind imellem blander en ny Mini sig idet den har fundet ud af at den kan køre stærkt når det er vådt...
Da den er forbi os begge kan jeg igen angribe HKH og på et tidspunkt efter depotsvinget får jeg en bedre udgang og jeg overhaler indenom ned mod Skoven, og resten af heatet koncentrerer jeg mig om at holde de omtalte biler bag mig. Et super fedt heat, og bilen spiller nu på det niveau jeg har kendt fra tidligere år.
Jeg slutter på en rigtig fin generel 12. plads, og som toer ud af syv i min klasse, og igen som forreste MG. Det bedste race jeg har haft siden vi havde vores legendariske heat samme sted sidste år...
Du kan se en meget våd video af heatet her: 65 - Heat 2 2013
 
Heat 3 over middag blev også en våd og meget glat affære. Jeg følte at banen var belagt med brun sæbe, og ved hver acceleration lavede jeg hjulspin , så det blev kørt med meget let fod...
 
Jeg hang lidt i starten pga for meget hjulspin og ED og NM sniger sig forbi. Overhaler hurtigt ED igen, og hægter mig på NM for at forsøge at indlede et angreb. Desværre for NM bliver det ikke nødvendigt, da han på vej ud på langsiden tilsyneladende gir lidt for meget gas for tidligt, snurrer han rundt - igen lige foran mig så alt er på video ;) - og NM har igen kørt sig selv ud af løbet. Min kamp i resten af heatet går nu på at holde Torben Nielsen i lotus Cortina bag mig , og det lykkes helt til målstregen på trods af stort  pres bagfra.....
 
Jeg frygtede det værste lørdag formiddag, men det endte med at blive en rigtig sjov weekend med godt tæt race og ingen buler.
 
Med hensyn til den interne MG rivalisering har jeg så stadig føringen på trods af at Nm har kørt hurtigere tider. Men et løb er ikke ovre før målstregen er passeret, og i den henseende var jeg først i alle 3 heat, så jeg kan holde vinterpause med en dejlig ro i maven, og vente med at bekymre mig til næste forår.
 
Tak for sæsonen og kampene til alle 65 drengene :)

Ingen kommentarer: