mandag den 13. august 2007

Tur rapport OGP 2007 Nürburgring

Efter en del forberedelse og klargøring af racer og den nye servicevogn, var det et spændt Team Midget Racing der onsdag drog sydpå med kurs mod Nürburgring i Eifel bjergene i Tyskland.
Turen derned forløb fint, det er virkelig en lettelse at kunne køre med raceren inden i kassen. Det sparer tid og penge, og sikekrhedsmæssigt er det også en klar fordel. Og Boxeren klarede turen frem og tilbage med bravour.Ankommet til Nürburgring, nåede vi lige nøjagtig at få stillet telte op før det begyndte at regne, og det skulle vise sig at blive begyndelsen til næsten 3 dage med noget rigtigt lortevejr:-( En tæt dyne af tåge lagde sig over banen, og det blevhurtigt klart at det vejr kunne vi ihvertfald ikke køre racerløb i. Fredagen kom, og de første aflysninger blev en realitet. Langdistanceløbene der skulle have fundet sted på Nordsløjfen blev aflyst, og vores træning/kvalifikation på banen blev hele tiden udskudt. Fredag eftermiddag stod det klart at vi ikke ville komme ud til Kvalifikation, men i stedet ville vi få 3 omgange bag en safety car inden racet gik i gang lørdag. Hvor fedt var det, at få den melding, når man stod som debutant på en Grand Prix bane, og ikke kunne se banen for tåge??Så de 2 dage der skulle have været brugt til hygge og afslapning, blev nu i stedet en kamp for at holde blæst, tåge og regn ude, og varmen i kroppen. Det var lidt svært når nu tasken var proppet med shorts og sommer skjorter!! Så det var en af de først erfaringer vi gjorde os med Nürburgring. Vær klar til lidt af vejrt!!
Heldigvis var der stadig masser af fede racerbiler at kigge på, og fredag eftermiddag var der også eftersyn på Coys auktion af racerbiler. Der var huleme kræs derinde!!
Ferrarier, Cobra, Grand Prix biler og sportsvogne af alle slags stod i kø for at blive solgt. Så vi fik øjenguf, vin og varme.Og sjældne og dyre biler var der som sagt overalt. Jeg kan ikke anbefale det nok at besøge Oldtimer Grandprix på Nürburgring! Det er helt klart den største oplevelse jeg nogensinde har haft med gamle biler. Og jeg synes ellers selv jeg har set en del!
Som det ses af ovenstående billeder blev vejret heldigvis fint lørdag formiddag. Kl. 10 gik de første træninger og løb i gang. Hele 14 danske deltagere var på startlisterne, så de fleste af klasserne kunne vi heppe på en af vore landsmænd. For mig var det også en god oplevelse med sammenholdet mellem de danske teams. Jeg føler selv, at jeg som debutant blev hjulpet godt på vej med gode råd og hjælpsomhed af de andre kørere dernede, og det kan jeg ikke takke nok for:-)
Efter en lørdag med fedt race og en lang gåtur for at tjekke hele banen ud, var det omkring kl 1900 tid til mit første heat. Alt blev til det sidste tjekket som det plejer, måske lidt ekstra denne gang pga lidt debutantnerver. De 47 biler der var til start, blev linet op i paddocken, og bare det var en oplevelse. Der var sort af mennesker overalt! Langsomt triller vi ud på banen, og får kørt de første omgange på banen. Det står hurtigt klart at det er en utrolig sjov bane at køre på, og jeg føler mig egentlig ok da vi har kørt de 3 omgange og starten nærmer sig. Til førermøde fik vi at vide at der var rullende start, og det havde jeg ikke prøvet før. Mit mål med løbet var fra starten at holde Spitfiren fra min klasse bag mig, da jeg således kunne sikre mig en 2. plads i klassen. Vi var 3 biler i GT3F, den 3. bil var Palle Birkelunds Ginetta G4. En bil der altid vil være hurtigere end mig, men også en bil der ind imellem har problemer med holdbarheden. Ærgerligt for Palle, men det giver så TMR chancen.
Starten går, og det går hurtigt op for mig at jeg har langt mere speed end den tyske Spitfire, og jeg lægger hurtigt afstand. Det går også hurtigt op for mig at mit valgte 3.9 diff ikke er det rigtige til Nürburgring. Selv på langsiden kan jeg ikke køre motoren ud i fulde omdrejninger, og ovre på bagsiden af banen, hvor der også er et langt stykke flat out falder omdrejninger nærmest. Ikke desto mindre kører jeg et fedt løb, kæmper godt med AH Sprite, Alfa giulietta, og en Morgan. Spitfiren tar jeg med en omgang til sidst, og da jeg pga for varmt kølevand til sidst mister power, kommer Alfaen forbi, og Spriten udgår. Da jeg kommer i mål finder jeg ud af at også Ginettaen er udgået, og dermed resulterer det i denne:

En klassesejr i Team Midget Racing´s debut på Nürburgring. Da kunne det næsten ikke blive større:-)

Flere billeder og historien om 2. heat følger!

Ingen kommentarer: