mandag den 20. august 2007

Minus 20 hk.....

Sådan føltes det ihvertfald da jeg kørte 1. heat på Sturup Raceway. Fik en fin start og vandt nogle placeringer, men ligeså stille begyndte de at komme bagfra, og jeg blev i løbet af heatet overhalet så mange gange som jeg aldrig har prøvet før, og til sidst kom john Bruun i Angliaen, og vi havde en herlig fight igennem hele heatet hvor han virkelig prøvede ihærdigt at komme forbi. Det var sjovt og noget af det eneste positive ved det heat. Ja og så selvfølgelig det at toppakningen holdt, og jeg kom i mål med en bil der stadig kunne køre:-)
Men et kig på mine tider afslørede at jeg manglede 4-5 sekunder i forhold til det jeg burde køre(Efter min egen positive mening). Så jeg måtte i gang med fejlfindingen inden vi skulle køre 2. heat midt på eftermiddagen. Startede med at tjekke ventil spillerum og vippetøj. Alt var OK. Ville samtidig tage tændrørene ud for at lette tørning af motor og tjekke rørenes tilstand. Stor var min forbavselse at opdage at tændrøret på cyl 4 havde et gab på 2.5mm. Ahh lykke. Fejlen var fundet. Sandsynligvis var det sket dagen før da jeg havde skiftet toppakning. Og der kun mig selv at skyde skylden på.
Og jeg skal da lige love for at det gav noget effekt. Bilen kørte nu det bedste den har gjort meget længe.Jeg skulle i 2 heat starte 12´er , ikke prangende men ok efter en tidtagning hvor toppakningen gik.
Jeg får en god start og kommer forbi Milland i MGB og Warnich i Mini. Herluf er lige foran, og jeg er tæt på ham hele vejen rundt, og på en af de første runder angriber jeg ham på vej ind i højresvinget til langsiden. Her har jeg en klar fordel af at jeg køre i en højrestyret let bil, og det udligner godt Alfaens 150 hk. I den sidste del af svinget går jeg forbi Herluf, men det synes han ikke er nogen god ide, og han holder på, og det resulterer i kontakt mellem min venstre bagskærm og Herlufs forhjul. En mindre bule, men det er det der sker i kampens hede. Værre er det for Herluf der senere i heatet udgår med en knækket fælge. Det skete i det hurtige sving efter pitlangsiden, men heldigvis sker der ikke noget med hverken bil eller chauffør ved afkørslen. Den største skade var nok på Herlufs stolthed over jeg kom forbi ham:-)
Bilen kører nu som en lille raket, men desværre får jeg problemer med at holde motoren nedkølet, og jeg har kølevandstemperaturer på 100-110 garder C, og min olietemperatur er oppe på 120 C. Men der er ikke andet for end at fortsætte, og jeg må kæmpe alt hvad jeg kan for at holde Warnich i Minien bag mig. På nogle baneafsnit er Carsten klart hurtigere end mig, mens jeg har en lille fordel på andre afsnit. Desværre sker der det at jeg får påvirket min afbryderknap til benzinpumpen, og jeg går i stå midt i et sving hvor Minien kommer blæsende bagfra, og Carsten har ingen chance for at undgå at køre ind i mig, så det resulterer i en smadret baglygte og en mindre bule(mer!) i bagagerummet. Værre er det at jeg går helt i stå og skal kæmpe med at starte den varme bil op igen og dermed går Warnich, Milland i MGB og Frank Holm I Alfa Giulia forbi. De 2 sidste var aldrig kommet forbi hvis bilen havde spillet, og jeg havde kæmpet alt hvad jeg kunnet for også at holde Minien bag mig. Vi må så genoptage kampen på Jyllandsringen den 8.-9.september.
Nu skaj jeg så have kigget lidt på et par nye problemer. Det må selvfølgelig ikke ske at benzinpumpen går ud, så den knap skal flyttes, og så skal jeg have fat i en køler der kan holde temperaturen nede. Godt der er 3 ugertil det spændende Grand Prix Danmark!

Ingen kommentarer: