tirsdag den 8. august 2006

Racereport CHGP

Første gang jeg oplevede Historisk motorløb, var for en del år tilbage inde på Holmen.
Jeg var fascineret af det at køre race inde midt i hovedstaden, og lovede mig selv at fik jeg muligheden på et tidspunkt, så ville jeg stille op.
I år var muligheden der så, og lad mig slå fast med det samme at det var en utrolig spændende oplevelse.
Masser af flotte historiske racerbiler, Le Mans biler, flotte rammer og ikke mindst tusindevis af tilskuere. Kulissen kunne ikke ha været bedre!
Vi ( mit Pitcrew Morten og jeg ) ankom fredag aften, hvor opstilling af bane var i fuld gang. Mange biler var allerede på plads, og i aftenens løb blev depotarealet fyldt med den ene bile efter den anden. Lige efter ankomst begyndte det at stå ned i stænger, og vi havde ikke nogen teltplads!
Da vi så at andre, på trods af forbud fra løbsledelsen, havde sat små pavilloner op, ilede vi ud i byen og købte os en silvan model til 129.- og den gav læ for regnen resten af aftenen, og solen der bagede både lørdag og søndag. Licens og teknisk kontrol blev overstået og herefter blev grillen tændt og hyggen bredte sig mens vi glædede os til lørdag morgen hvor racet skulle begynde.
I CHGP var bilerne inddelt på en lidt anden måde end vi var vant til, og det betød betydeligt skrappere modstand i den lille GT klasse under 1600 ccm, bl.a i form af et kobbel af Lotus Elan´er i samme klasse, og på banen på samme tid var også den store GT klasse, dvs over 1600 ccm hvor der var biler som TVR Griffith, Marcos, Shelby Mustang, Morgan og Jaguar E-type.
Alle biler som jeg umiddelbart godt kunne skyde en hvid pil efter at konkurrere imod.
Biler som MGB, AH Sprite, Matra Jet, Porsche 356 havde jeg derimod en forhåbning om at kunne køre lige op med, og det kom til at holde stik.
Lørdagen startede med std vogne, og her var der en god mulighed for at kigge på hvordan svingene blev taget, og der var på flere måder en rystende oplevelse. I depotsvinget var asfalten meget ujævn, og bilerne hoppede nærmest igennem svinget.
Det var derfor med let kriller i maven at jeg gjorde mig klar midt på formiddagen til den første træning på banen.
Vi kører ud efter Safety bilen, en fin Ferrari fra Daytona biler i Hellerup. En omgang under gult flag, hvorefter vi bliver sluppet løs. Kører et par rolige omgange, finder hurtigt ud af hvor de skumle passager er. Det er bl.a. svinget efter Start/mål langsiden. Det er et 180 graders sving, bestående af 2 sving, hvoraf det sidste er meget snævert og det viser sig også senere at det er her mange af uheldene sker i løbet af weekenden.
En anden udfordrende passage er som tidligere nævnt depotsvinget. Et 90 graders sving efter langsiden Borgmester Jensens alle. Her findes asfalt i forskellige niveauer, manglende asfalt og et snævert sving, hvor man alligevel kører igennem med høj fart som medfører hop og manglende vejkontakt. Et sted hvor der igennem hele weekenden stod mange mennesker, og de fik da også smæk for skillingen et par gange. Den ene gang var det såmænd Herluf der stod for underholdningen og tog den inderste barriere med sin forskærm, og dermed var hans weekend forbi. Heldigvis var det sidste heat søndag, og jeg ved at bulen er rettet ud og bilen er sendt til maleren.

Den første træning forløber fint for mit vedkommende, og jeg ender ud med 7. bedste tid af hele GT klassen. Noget overraskende for mig, men jeg var godt klar over at alle nok ikke havde kørt igennem.
Det viser sig da også klart ved den første tidtagning lørdag. Jeg kører alt hvad jeg og den lille Midget kan klare, men det resulterer i en skuffende 15. startposition. Og en tid der kun er et par tiendedele hurtigere end træningen. Det betyder desværre også at Kaj i MGB holder lige foran, men jeg er fast besluttet på at ta ham ved starten, da det er næsten umuligt for mig at overhale på banen.
Jeg mangler kubik og kraft på langsiden, og i sving og nedbremsningerne, hvor jeg normalt har min styrke, er der ikke mange muligheder på denne bane hvor svingene er smalle og snævre og risikoen for buler er meget stor. En norsk Elan ryger i barrieren på en af de første omgange, og hans CHGP er forbi næsten inden det begyndte, og vi måtte ud at køre 12-15 omgange under gult flag inden banen blev ryddet igen.

De første heat bliver kørt først på eftermiddagen, og allerede i Standardvogn klassen før 65 går det helt galt. Der bliver kørt stærkt, og det er virkeligt spændende race. Benny Hall i Lotus Cortina vinder lige foran Jenna Brorsson , men da bilen kører over målstregen svigter bremserne og Cortinaen fortsætter frontalt ind i betonmuren der omkranser banen, og resultatet ses i det tidligere indlæg. Da jeg ser bilen gir det virkelig stof til eftertanke, og jeg tænker mest på at jeg skal ha bilen hel med hjem, da der skal køres 7 & 8. afdeling af DM for 65 biler om mindre end 14 dage på Sturup Raceway.

Vi liner op og gør klar til 1. heat. Pulsen stiger. Det trækker ud. Det viser sig senere at Tommy Kjer i Alfa Romeo GTA desværre har smidt et stempel ud igennem siden og er snurret rundt med ild i bilen og smadret bagenden. Det betød så også olie på banen og et stort oprydningsarbejde.

Vi kører ud. Vi har ca 300 meter til at varme bil og dæk op. Det er ikke meget!!
Ved uplining på startgridden holder vi meget tæt. Der er ikke en vognlængde til den foranholdende bil, og tanken om at han staller ved start er ikke rar!
Endvidere er banen ved start så smal et der dårligt er plads til 3 biler ved siden af hinanden. Alligevel får jeg ved starten presset mig frem foran Kaj og en Porsche 356 ved starten og vi accelerer hårdt ned mod første sving. Her banker Jaguar E op i enden på en bedre bremsende Lotus XI og begge står på tværs i første sving og kaos er en realitet. Der er lige plads til at en Midget kan komme igennem, og jeg har allerede nu vundet adskillige pladser. Det bliver et race hvor der bliver kørt stærkt og lige til grænserne. Jeg har en hård kamp med en norsk Porsche 356, og bremser på et tidspunkt forbi ham. Resten af heatet har vi en konstant fight, men heldigvis med mig forrest. Da vi bliver flaget af er jeg først over, og slækker derefter af og han kører forbi. Det undrer mig lidt. Det viser sig senere at målflaget var for den vindende Marcos som var lige bag nordmanden da vi kørte over stregen , og som han havde bemærket, men det havde jeg desværre ikke!!
Det betød at vi skulle køre en omgang mere, og dermed kom Porschen foran mig. Så den fine 8 plads generelt i Heatet blev i stedet en 9. plads. Senere fik jeg dog min 8. plads tilbage da Marcos´en blev deklasseret da han havde brugt ulovlige semislicks.

Det betød så også en startplacering som 8 i søndagens 2. heat. Her var der virkelig en god chance for at lave et godt resultat.
I de sidste løb har jeg lavet gode starter, så jeg var optimistisk mht starten på 2. heat. Desværre var min startplads lige bag en af de store Shelby Mustanger, og der var småt med plads i forvejen, så det ville blive svært at komme forbi. Denne gang bliver starten ikke optimal. Jeg får ikke holdt omdrejningerne godt nok oppe, og mister moment og bliver hurtigt overhalet af Kaj i MGB som holder ligebagved. Denne position vinder jeg dog tilbage ved nedbremsningen til første sving hvor trafikken glider bedre i ydersporet. Det bliver nu starten til en lang kamp med Kaj, og han presser hårdt på igennem flere omgange, men jeg får lukket godt af , og i svingene er jeg en lille smule hurtigere, og derfor når han ikke helt op og får overhalet, selvom han er betydeligt hurtigere på langsiderne i kraft af større motor og mere moment. På et tidspunkt sker der det at vi bliver indhentet bagfra af de hurtig kørende Elan´er.
For enden af langsiden kommer den gule 2´er kørt af Redtz-Thott, jeg giver plads og han kører indenom i første sving. Derefter gir jeg gas, og vil forsøge at komme ind i den hurtige linie ud af svinget, men den blå 620 kører ind i min linie og spærrer, og jeg må stå på bremsen for at undgå at torpedere hans bagende og blive klemt mellem denne og den betonmur der var ca 10cm væk.
Jeg mister helt momentet ud af kurven, og bagfra kommer Kaj naturligvis med masser af fart ud af svinget, og kører let forbi, og det samme gør Porschen som ligger tæt på ham.
Let irriteret kæmper jeg videre, men jeg har også bestemt at jeg ikke vil tage unødige chancer, så derfor begynder jeg ikke at satse helt vildt mod slutningen, og kører en respektabel 11. plads generelt og en 4. plads i den lille GT klasse hjem. Et udmærket resultat den skrappe konkurrence taget i betragtning.

Generelt har det været en stor oplevelse at deltage i CHGP 2006, og det har været rigtigt godt med alle de tilskuere der har været. Har talt med rigtigt mange fra MGCC DK, og også en del sjællændere fra DC som fulgte interesseret med.

Og igen, bilen har gjort det godt og holdt hele vejen.
Ingen skader, hverken mekaniske eller kosmetiske.

Nu gør vi klar til DM afdelinger 7 & 8 på Sturup Raceway hvor det gælder vigtige DM point.

Ingen kommentarer: