søndag den 29. juni 2014

AC & Palle på tur - del 2

 Fra Henley kørte vi ad de bedste B-roads som Sydengland kan præstere ned mod Nationalpark området New Forest, hvor Bealieu National Motor Museum ligger. Jeg har været der før, og synes det er et af de allerbedste bilmuseer der er i England. Der er stor spændvidde på bilerne og kvaliteten er høj.
Jeg er ikke F1 ekspert, men de biler der var til display var rigtig fine og dækkede over flere årtier...
 Og telt udstillingen - som jeg underligt nok sprang over sidste gang jeg var der - var et stort hit hos både AC og jeg. Det var fyldt med alle de sjove biler som Topgear drengene har lavet igennem de sidste mange år. Så vi fik set dem tæt på, fik genset nogle videoer, og til slut var vi inde i en biograf og se en film fra Backstage af Topgearproduktionen. En yderst spændende og sjov udstilling!
 Og jeg erfarede også at en safari campingvogn magen til  min egen var blevet brugt til luftskib....
Den må jeg lige ha fundet frem....
 Men Bealieu museet er meget andet end bare biler. Der er en fin have, tog og dobbeldækker bus rundt på det store areal, et gammelt kloster, og så lord Montague´s hus, som Anders og jeg var inde og besøge.
 På vej hjem fra herskabshuset ser vi den Sprite som Clarkson har kørt et rally i, og vi går ned for at kigge på den og ta nogle billeder. Bilen står bare der og den kunne jo i princippet ligeså godt komme med mig hjem til DK. Er sikker på jeg godt ku finde en anvendelse for en bil med den historie....
 Og der lige bagved det officielle museum var så indgangen til værkstedet hvor alle museets biler blev vedligeholdt og repareret, og allerforrest stod såmænd den selvsamme Sunbeam 350 HP Bluebird som i tidernes morgen havde kørt på Fanø. Det var jo en go indgangsvinkel til en snak med mekanikerne inde i garagen, og Jesper greb straks chancen . Vi blev hurtigt budt indenfor, og fik lov at komme rigtigt tæt på alle de spændende grejer og maskiner på værkstedet.
 Vi fik historien om den store 18 liters motor og renoveringen. Vi fik såmænd også et blik ned i den motor der stod ved siden af. Jeg husker ikke om det var den originale eller en af de reservemotorer de havde fået fat i fra et skib....
 Det var i hvertfald en ret speciel konstruktion med 2 stempelpinde på samme søle, men ikke som normalt samme størrelse, men 2 forskellige stempel størrelser og højde...
Vi blev også præsenteret for en fyldig rapport der var lavet over renoveringen af bilen. Spændende stuff....
 Udenfor stod en mindst ligeså spændende bil, nemlig en BRM med 16 cylinder motor. Den havde nogle fantastiske former og en utrolig lækker patina. Chefmekanikeren fortalte om de udfordringer der var med bilen. Den kørte sjældent 100%, men når den endelig gjorde gik den som en drøm.
 Virkelig en lækker historisk racerbil at kigge på. Og hvor var det spændende at høre de første håndsoplevelser som de dedikerede mekanikere kunne fortælle om.
 De var meget åbne om bilerne og vi fik lov at komme ind og røre og kigge alt det vi havde lyst til
 Det var et rigtig værksted med helt exceptionelle biler på liftene. Og med masser af dele på hylderne og nostalgiske billeder på væggene. Lige som jeg godt kan li det :)
 Efter besøget på museet kørte vi en tur ned i landsbyen hvor jeg vidste der er en klassisk bilforhandler.  Fine og dyre biler har det altid været, og godt man kan nøjes med at kigge....
 Efterfølgende gik turen tværs over Sydengland på vej over mod East Sussex/Kent området hvor vi havde booket et værelse i Lewes.
Vi tog et pitstop omkring Portsmouth på Portsdown Hill, lige ved siden af det historiske Fort Widley.
Der var en fantastisk udsigt over Portsmouth området, og symboliserer ganske udmærket det scenarie vi kørte i denne næstsidste dag af vores tur.
Vi har kørt i mange smukke naturområder på smukke små veje og meget få motorveje.
Det har været en hyggelig tur sammen med Anders, og alt er gået helt efter planen.
V8´eren har kørt upåklageligt, og vejret har vist sig fra sin bedste side.

Tak til Anders Christian for godt selskab!

Vi er nu igen hjemme i Danmark og klar til nye oplevelser....

Ingen kommentarer: