søndag den 11. maj 2014

Motor klargøring

Endnu en gang har jeg haft gang i motorshoppen. Og det kom der ovenstående 1098 motor ud af.
Da der ikke var nogen interessenter på den hvide Midget, så skulle jeg selv beslutte hvilken motor der skulle i bilen. Både mht størrelse og hvilken tuningsgrad den skulle have.
det blev så den originale 1098ccm størrelse, og jeg har lavet den som very fast road/halv race motor. så kan den bruges til f.eks MG Sport eller hillclimb og samtidigt kan den blive en rigtig sjov gadebil.
 Nu er motoren færdig, og jeg har i dag prøvekørt den i min bænk, og den kører nu som en drøm.
jeg har monteret en 544 knast, og et 12G295 topstykke...
 ....jeg har skåret nye sæder til større 1275 ventiler og portene er åbnet op så der er godt flow. Jeg regner  med 80-85 hk på motoren.
 Alle ventiler er slebet, broncestyr monteret, og topstykket er nu som nyt.
 Afslutningsvis blev alle forbrændingskamre tæthedsprøvet, og efterfølgende gjort rent og monteret på den renoverede blok.
Fredag var jeg nede sydpå og kigge på en normalt fin MGB V8. Der var rygter om den var til salg, og jeg har længe syntes at det måtte være bilen for mig. Jeg har jo set bilen for en del år siden, bl.a. til Hill Climb,så jeg forventede at se en toptunet og gejlet GT V8 stå til rep på et værksted i syddanmark. Det var tydeligt at bilen var blevet brugt siden, der var kommet nogle bobler på paneler og buler på højre fordør, og dørene linede ikke 100 % op, og skrabte maling af kanter.. Dækkene var kaput, og motorrummet trængte (også)til rengøring.
Til gengæld var karosseriet rigtigt sundt, der var en ny gearkasse på vej i , og interiøret var ganske fornuftigt. Jeg vidste ikke hvad bilen kostede da jeg kom derned, men jeg havde selvfølgelig en ide da jeg kørte hjem, og håbede på at sælger var i samme leje. Han var desværre alt for højt oppe, og vi kunne slet ikke blive enige, så det blev ikke denne GT jeg skal eje...
til gengæld kunne jeg sætte mig ind i min egen dejlige V8 - og den har også den bonus at den er åben - og trille hjemover. Det er altid en fornøjelse at køre en længere tur i den bil, og selv om der et par byger undervejs. Den går bare så godt - og det er en fantastisk bil som jeg forhåbentlig får glæde af i mange år fremover :)

Ingen kommentarer: