søndag den 20. april 2014

V8 service

 Jeg har nu ejet min MGB V8 siden nytår 2008, og det har været en fornøjelse hele vejen igennem - med kun meget få udfald og småreperationer undervejs.
Nu er tiden ved at være inde til en større gang service, og næste vinter skal jeg have gang i svejseværket og lave lidt rust og så skal karosseriet have en ny gang lak.
 Først i denne uge kom Morten på besøg og vi gik straks i gang med noget tiltrængt TLC. Bl.a har jeg sidste sæson oplevet lugten af lidt brændt smøreolie, og jeg bestilte her i vinter et sæt nye korkpakninger til ventil dækslerne...
 ..og det var hårdt tiltrængt, og jeg kan godt forstå at der er sluppet olie ud ved enden af dækslet. Den pakning har ikke gjort meget gavn med den tilstand ;)
Den nye krævede lidt tilpasning, og efter rengøring, påføring af kontaktlim, den obligatorisk tørreperiode, så holder mine ventildæksler igen den nye friske olie inde hvor den gør gavn....
 Dernæst var det tid for at kigge på de lyde der stadig kom fra mit fortøj, selv efter en større renovering af bøsninger i bærearmene sidste forår. Der var tydelig op/ned slør i stubaxlerne/king pins, så jeg måtte skille det hele ad, måle shims op og passe disse til. Heldigvis havde jeg et sæt brugt fortøj liggende på lageret, og det måtte så levere de reservedele jeg manglede...
Og på mine hylder med nye reservedele fandt jeg også lige et sæt nye nylon bøsninger til forbindelsen mellem støddæmper og kingpin toppen. Som jeg tidligere har skrevet, så skifter jeg altid mine gummibøsninger ud når jeg kommer til dem under vedligehold eller reperationsarbejder. Kvaliteten på gummi er så ringe i dag at jeg kun i yderste nødstilfælde vil bruge dem i mine egne biler. Så poly eller nylon er det der kommer i mine biler....
Og her ses de nye nylon bøsninger i position - med frisk smøremiddel overalt...
Og nu er bilen klar til en go lang spændende forårstur til Sjælland :)

Ingen kommentarer: