onsdag den 10. oktober 2012

Årets sidste baneløb....

..det foregik på Ring Knutstorp i weekenden 6.-7. oktober.
 Og jeg må desværre indrømme at gejsten og lysten ikke var stor inden løbet. Jeg kunne fint ha afsluttet sæsonen med løbene på JR i september. Men der var stadig en mikroskopisk chance for et super DM resultat, og der var også et HMS klubmesterskab at køre for, så jeg måtte afsted på den 400 km lange tur til Sverige. Heldigvis var min gode ven Jakob atter klar med sin Mustang, og da vi også altid hygger os med "konkurrenterne" i 65 klassen, så skulle det nok gå...
 Regnvejr hele fredagen på turen over og meget sløv trafik betød at turen over tog 5 ½ time og jeg var godt smadret da jeg nåede Ring Knutstorp. Jakob havde en forfriskning parat, og lynhurtigt blev teknisk kontrol overstået, oven i købet med raceren stadig stående på traileren!
Der var dejlig mad fra Jakobs hænder, og varme i de svenske GT40 drenges bus, så vi havde en fin aften i godt selskab...
Lørdag morgen var meget fugtig, og det stod klart at vi skulle køre tidtagning på våd bane. jeg var egentlig fortrøstningsfuld, men da vi kom ud på banen gik det hurtigt op for mig at jeg ikke kunne følge med Volvoerne og Verner i Giulia. Så 1. tidtagning betød en startplacering bagved de tre divisions konkurrenter. Det var ikke gode nyheder for mine mesterskabsmuligheder, men jeg måtte jo ta udfordringen op.
 Starten af heatet kan du se her:På Nikolaj Hanssons video , og den viser også en farlig situation med min mærke kollega Nikolaj Mortensen. Der var flere steder på banen rindende vand tværs over banen, og det gav nogle udfordrende situationer for os alle.....
 Jeg har gode kampe heatet igennem med Lars Leed i den grå Volvo, men slutter desværre heatet bag ham på en 3 plads. Desværre går det også undervejs alvorligt galt for Verner i den hvide Giulia. Der opstår ved slutningen en pludselig olielæk som sprøjter olie på bilens bremser, og da Verner vil bremse ned ryger bilen i slinger og ender i barrieren. Jeg er på det tidspunkt lige bagved Verner, og hele Midgetens forende blir sølet til i smøreolie, og jeg har første parket til uheldet. Allerede midt på langsiden kommer olie ud, og her slækker jeg heldigvis af da jeg blir indhyllet i en røgsky af olie. Verner slingerer lidt, jeg skifter vognbane, Verner gør det samme, og pludselig ryger han ud i barrieren , tilbage på banen og er meget tæt på at snuppe Lars med i uheldet. Jeg smutter lige forbi i al den jord Verner har slæbt ind på banen. Heldigvis ser vi næste gang vi kommer forbi at Verner er i go behold, men bilen ser ikke godt ud.....
 Tidtagningen om søndagen blir meget kort for mit vedkommende...
Da jeg kører ud fra pitlane vil jeg gi gas, og pedalen ryger helt i bund, og motoren kører stadig i tomgang. Et sprunget speeder kabel....
Nu er gode råd dyre. kommer jeg ikke ud til tidtagningen skal jeg starte sidst, og dermed bliver det endnu sværere at komme forbi Volvodrengene...
 Jeg bakker i tomgang tilbage i græsset ned til et sted hvor jeg ikke generer mine konkurrenter. Hopper ud og skubber bilen det sidste stykke i sikkerhed. Får hevet hjelmen af og konstaterer at speederkablet er sprunget ved karburatoren. Overvejer lidt og løber så tilbage til servicebilen og henter værktøj og et nyt kabel...
... og jeg når lige nøjagtig at få monteret det nye kabel, montere motorhjelmen, seler, gi værktøjet til flagposten ved siden af, og så får jeg 3 omgange på banen i det våde føre. Ikke nogen optimal tidtagning, og jeg må konstatere at jeg starter som næstsidste bil på gridden. Igen blir det lidt svært at komme forbi Volvoerne....
Fotos: Ejvind D. Davidsen.
Starten på 2. heat minder meget om 1. heat. Jeg får dog overhalet John Steen i Cortina, og  er igen tæt oppe bagved Lars og Nikolaj Leed. Jeg kæmper for at komme forbi, og føler helt klart denne gang at jeg er den hurtigste bil. Inden jeg når at komme forbi Lars trækker han ind i pitten da han er blevet idømt en StopandGo for en tyvstart.. Jeg kæmper nu med Nikolaj, men taber lidt terræn ved en udskridning, men derefter henter jeg langsomt men sikkert ind på ham, og jeg tror nu på at jeg kan overhale ham... Lige indtil det begynder at regne ret kraftigt. Så ved jeg at min chance er væk, og jeg begynder at slække lidt af. Jeg bliver 2´er i heatet som Nikolaj vinder, og det betyder samtidigt at Nikolaj løber med klubmesterskabet og den 3. plads i DM som jeg har siddet på det meste af sæsonen. ærgerligt for mig, men fuldt fortjent for Nikolaj. Han har kørt godt, stabilt og stærkt hele sæsonen og virkelig fået fart i den røde Volvo.
Det samlede resultat for TMR er en samlet 4. plads i 65 DM og en 2. plads i HMS klubmesterskabet. Et ganske tilfredsstillende resultat den kraftigt øgede konkurrence i den nye division taget i betragtning.
Nu blir det snart garage tid, og måske er det i år at der skal laves lidt nye opgraderinger og forsøg med racermpotoren....
 
Tak for en go sæson til racerkammerater, sponsorer og alle de der følger med her på Team Midgets Racings hjemmeside....

Ingen kommentarer: