tirsdag den 8. november 2011

Ny vogn og flere Mazda defekter....

I dag har Mazda og jeg været på tur...
 Den gode gamle Sprite Alpine blev solgt i sidste uge, og jeg har jo længe været på udkig efter en afløser, der var lidt mindre i vægt og størrelse, og efter et par måneders kiggen og summen blev jeg mere og mere lun på en Safari 280, og efter noget skriven frem og tilbage med et par stykker, lokal Inspektions hjælp fra Hr Holm (Tak for det Frank), så har jeg i dag været ovre og hente min nye campingvogn. Det var en positiv oplevelse. Vognen var faktisk noget bedre end forventet. Den er ikke som ny udvendig, men indvendig er den rigtig fin, og der er blevet lavet mange ting  ved vognen da den blev synet i sommers.. Bl.a. nye lejer og bremser, 3 nye dæk, og alt lyset spiller som det skal. Understellet ser ud som nyt. Turen hjem gik fint, og den kører umiddelbart noget lettere end den gamle Alpine. Til foråret blir den gejlet, og så håber jeg vi får nogle gode år sammen, hovedsageligt bagved V8´eren på ferier og MG ture.
 Og det var Mazdaen, der skulle holde for. Inden vi kunne komme så langt var der igen nogle ting der skulle fixes. Jeg er ok glad for bilen - når den kører - men der har været lidt rigeligt med ting der har båret præg af dårlig og manglende vedligehold, og så rene uheld...
Denne gang stod benzinpumpen pludselig af - heldigvis hjemme hos mig selv:-)
Bilen kunne pludselig slet ikke starte - den har altid været lidt sløv til det , og efter noget fejlfinding stod det klart at der ikke kom bezin til karburatoren. Efter tjek af de nemme ting som sikring og spænding i kabler måtte pumpen skrues ned.
 Lige nu er min lift optaget af eet stk Consul Cortina, så det foregik ude på vejen under donkraften. Heldigvis havde jeg en brugt pumpe på lager, og efter lidt tilpasning af fittings og kabler var jeg køreklar igen..
Desværre viste arbejdet under bilen også, at det er påkrævet at Mazdaen får en større tur i undervognen inden vinteren sætter ind. Panel og bund lige ved benzinpumpe er noget ramt af rust, og det samme gør sig gældende flere steder i bunden, så en god afskrabning af gammel løs undervognsbehandling, svejsning af lidt metal, og ny undervognsbehandling står højt på "To do" listen her i november....

Ingen kommentarer: