tirsdag den 6. september 2011

Nu med brandbil...

Det har ligget i luften længe at min bilpark skulle revideres. Nu er det ved at være på skinner og min sidste nye tilføjelse er denne skønhed:
Et stk Ford Transit 150 "Sport".
Jeg har kigget på et par stykker, bl.a.en tæt på Kolding, som var et utroligt flot eksemplar udvendigt, men som til gengæld skulle ha en ordentlig tur mht bremser og undervogn. Og ikke mindst så lurede der en afgift´+ benzin straffen bagved, så den ville løbe op i al for mange penge inden den kom ud at køre - og for meget arbejde....
Min nye vogn er til gengæld godt kørende, synet i 2010, undervognsbehandlet i år (og en rigtig fin undervogn inde under behandlingen), gået godt 50.000 km, og udstyret med en symaskine lydende V4 2000 ccm Essex motor. Og så har den noget overflade rust som forholdsvist let kan behandles med sandblæsning og maling.
Alle de originale logoer og mærkater sidder stadig på bilen, ligesom de 2 blink på taget stadig kan køre rundt.
 Interiøret er helt og pænt og sparsomt som det nu var i en tjenestebil fra 1972....
Der er twin baghjul, ved ikke om det er en fordel, men bilen står nu udmærket fast, selv på de gamle og halvmøre dæk der er monteret pt. Der var ingen tvivl om at den kommer hurtigere igennem rundkørslerne end kassebilen gør....
Den trækker forbavsende fint, og jeg tror ikke det bliver noget problem at trække traileren med raceren ovenpå. Så nu skal Boxeren bare sælges:-)
Der er en god historie med på bilen, bl.a ses den her sammen med flere kollegaer , sandsynligvis på den brandstation på Als hvor den hørte hjemme, nemlig Asserballe. Jeg ved ikke om nogle af mine MG venner fra området kan kende stedet og måske endda kan huske at ha set Transitten i området. Det ku være sjovt at høre nogle historier fra lokalområdet...
Jeg er sikker på det bliver en god oplevelse at eje Transitten. Nu skal den ha noget kærlig omsorg, og så håber jeg den er fin og klar til 2012.
Det var også en hyggelig oplevelse at besøge Jens, som var den tidligere ejer af brandbilen. Jens er lidt af en tusindkunster og har valgt en alternativ måde at leve på, og du kan se her på hans hjemmeside Tusindkunstneren hvad han går og roder med. Han sælger lidt af hvert og er helt sikkert et besøg værd hvis du kommer op i Nibe/Ålborg området...

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej

Mit navn er Henrik og jeg købte Transitten i 2002 af Asserballe Brandvæsen.
Har du spørgsmål, kan du kontakte mig på 22611072.

Mvh
Henrik

TMR sagde ...

Hej Henrik.

Hyggeligt at høre fra dig. Jeg er altid interesseret i historien på brandbilen:-)

Hvad har du brugt den til, og har du lavet noget på bilen?

MVH Palle

pkr(at)esenet.dk

Unknown sagde ...

Hej
Jeg har været medlem af Asserballe brandværn, og det øverste billede er fra vores station i Asserballeskov og nummer 2 billede er fra vores station i Asserballe.
hilsen
Christian Christensen

Henrik Hynding Paulsen sagde ...

Hej
Det er Henrik her igen, må jeg spørge, hvor Transitten er endt henne i verdenen?

Henrik Hynding Paulsen sagde ...

Hej