søndag den 4. september 2011

MG Sport Haderslev

Lørdag afholdt MG Sport sin 3. afdeling af klubmesterskabet i Haderslev.
Det var Casper Jørgensen og Søren Wiwel  der stod for afviklingen, og lad mig slå fast med det samme, at de gjorde et rigtigt flot job:
Det var en go dag med gode prøver, solen skinnede flot og alle hyggede sig. Stemningen ved vore MG Sport arrangementer er god og afslappet, og det er skønt at møde gamle - og nye - venner.
Her ses 3 af mine klassekonkurrenter: Peter Bak, Lars Iversen og Thor Flades Midget.

Vi kører med de biler vi har, og det er der ingen regler for, udover at de skal være indregistreret og overholde klubrallyreglementet vedr. sikkerhed.

Og så deler vi klasserne op i:

Under 1500 ccm - dvs alle Spridgets, Mini, Spitfireog en enkelt lotus 7 med A-seriemotor.....
Mellem klassen er 1500 - 2500 ccm - dvs alle MGA, MGB , TR4-6
Den store klasse er O. 2500ccm og der finder vi alle MGB V8 , MGC mv.

Og det var glædeligt, at der var fuldt hus af deltagende biler. Jeg blev fortalt at man havde været nødsaget til at afvise en sen tilmelding fordi vi havde nået max deltagerantal på 25 biler!

Vi konkurrerer i 3 discipliner, slalom, manøvreprøve og "rundbane". Rundbane er nok så meget sagt, for der var indlagt så mange chikaner og slalomstykker så det var en stor udfordring for de større biler at komme rundt, og de fik derved ikke den "normale" fordel af deres mange hk på de lange lige stræk.
Men det var jo umiddelbart en fordel for mig, og endnu mere for mine klassekammerater med mange hk under hjelmen.
Jeg mangler stadig en 30-40 hk i forhold de stærkeste biler i klassen som er Thor Flade, Mads Nygård (7) og Casper Jørgensen. I stedet har jeg nu gradvist igennem året forbedret undervognen med nye støddæmpere, fjedre, bøsninger og andre finurligheder:-)

Igennem en af chikanerne på Rundbanen.
Op til dette arr. havde jeg fået monteret mine brugte semislicks på et af mine nye sæt Revolution fælge og monteret en weber karburator i stedet for den originale dobbelte SU.
Begge dele var en klar forbedring.
Min std motor kæmper noget (Meget!) for at få luft når den kommer over 5000 o/min, og med Weberen kan jeg trække den op til 5700, så jeg har ramt en god dysning med den under indkøringen.
Men den største forbedring var alligevel dækkene. Hold da op en forskel!!
Jeg altid kørt mine manøvreprøver og Hillclimbs på gadedæk, og egentlig været ok tilfreds med det. Det kan jeg da nu konstatere har været en stor fejl fra min side...
Yokohama dækkene klæber jo nærmest til asfalten, svinghastigheder øges dramatisk, og vigtigst; man kan bremse meget meget senere.

Det ku dæleme være sjovt at montere de dæk på baneraceren og se hvor mange sekunder det ku gi på en omgang på f.eks Padborg Park....

1. prøve for mit vedkommende var manøvreprøven. Start fra en bås, rundt om nogle kegler og over i en anden bås, hvor man skulle ind med snuden først og derfra bakke igennem en chikane, til en anden bås hvor du så skulle køre rundt om flere kegler og ind i målbåsen. Lyder simpelt, men mange farer vildt undervejs, men jeg har heldigvis altid været hurtig til at lære baner at kende og får det bedste ud af dem hurtigt.
En anden ting hvor jeg føler jeg er skarpere end mange andre, er at min fejl procent er meget lille. Jeg havde på hele dagen ikke en eneste nedkørt kegle, og dem var der ellers mange af, også fra chauffører i små biler:-)

Inden jeg går i selvsving skal det lige nævnes at jeg havde en "nærved ulykke" ( hvor jeg også ramte et par kegler!) , mere om den senere...

Manøvreprøverne går godt og da vores hold tar derfra er jeg stadig den hurtigste af alle og selvfølgelig også i klassen. Man kan selvfølgelig undre sig over at de hurtigste Midgets med mange hk ikke kører stærkere, men jeg tror de fleste får problemer ved bakmanøvren, hvor de hårdt pumpede racermotorer altså skal ha nogle omdrejninger for at trække rent og derfor mister en del tid. Det døjer jeg jo ikke med da std motoren trækker godt allerede fra 12-1500 o/min...
En go ting mere ved sådan et arrangement er at både deltagere og tilskuere er tæt på begivenhederne, og der er aktion hele tiden. Så en god start på dagen og humøret var højt hele vejen rundt:-)

Så kører vi ned til slalom disciplinen, hvor der står opstillet en 8-10 kegler på række og en post i den fjerne ende. Ind igennem alle kegler, vende omkring posten og slalom tilbage igen og hold i startbåsen!
Det blir en super tæt affære, I lang tid ligger de første 4-5 stykker inden for nogle få 1/100 , og jeg er selv 2 eller 3 generelt. Til sidst sætter Casper tingene på plads og laver en super tid. Flot kørt, selvom det dog var en lille fordel at farmand Gert lige havde kørt sine runder i samme bil og dermed kørt varme i dækkene:-)

Så var der frokost og tid til at snakke formiddagens begivenheder igennem.

"Rundbanen" så meget spændende og udfordrende ud, og havde et par meget hurtige sving, hvor jeg var klar over at der var tid at vinde, hvis man havde rigeligt hårde boller....
Men som altid var jeg også klar over at jeg ville komme til kort overfor mine klasse konkurrenter. Her ville racermotorerne virkelig kunne udfoldes, og de første gennemkørsler af Casper og Mads viste da også at jeg var 8-9 sekunder bagud. Så noget måtte gøres på 2. gennemkørsel!  Jeg havde studeret, at alle tog gassen af - og de fleste bremsede - i det hurtige venstresving ud på den brede del af banen, så her måtte jeg satse lidt. Jeg havde selv lettet lidt på speederen i 1. gennemkørsel, men følte at jeg godt kunne prøve at køre flatout igennem svinget. Når jeg studerer videoen fra 1. gennemkørsel kan jeg se, at det måske var rigeligt optimistisk, for allerede der var jeg helt ude ved den betonkant, der omkranser banen. Og lige der var der altså 10-15 cm ned til græsset udenfor....

Nå, men 2 gennemkørsel går egentlig fint, det er en fed bane og der er rigeligt at se til. Da jeg kommer op mod venstresvinget første gang er jeg i fuld kontrol, så jeg vælger at holde speederen nede i stedet for at lette, og der er betydeligt højere fart igennem svinget denne gang, så den del af planen virker fint:-)
På vej ned mod det hurtige venstresving hvor jeg oplever at asfalten slipper op....
Problemet kommer da svinget ender helt ude ved betonkanten..   Jeg får et hjul eller to udover og må korrigere for at komme på ret spor igen. Heldigvis ender jeg oppe på den fine asfalt igen, og tilskuerne får en herre snurretur at fryde sig over. Tilbage igennem den kegle jeg kom forkert ud igennem - Undgå at køre dine lygteglas over Palle! - og fuldføre banen uden "fejl". Tilbage til depotet og den kraftige godmodige drilleri der hører med - når man indimellem er lidt kolhøgen så må man også ta imod når det går galt - men jeg var nu mere lettet over, at det ikke gik mere galt, for der var altså ikke langt ud til 2 lygtepæle i den rabat jeg var ude at snuse til.....
Den sidste gennemkørsel sidder til gengæld lige i skabet, og er så hurtig som jeg og bilen kan køre..

Jeg ender på den prøve som 3. eller 4. hurtigst, og det er over al forventning, og dagen viser at man altså sagtens kan være med selvom du ikke har en topgejlet racermotor, men i stedet har brugt din energi på at optimere din undervogn!
Modsat viser dagen altså også at en racermotor og /eller mange hk ikke er nogen garanti for succes, for man skal altså igennem en masse kegler som ikke må vælte, bilen skal kunne holde, og ikke mindst skal chaufføren kunne styre rat og pedaler og kunne finde vej på banen....

Men vi havde det alle sjovt for meget små penge, og jeg tror allerede nu de fleste glæder sig til MG Sport sæsonen 2012. Vi skal lige ha finjusteret pointsystemet og andre småting som ikke er helt hensigtsmæssigt. Det bliver noget af det MG Sport udvalget skal arbejde med i vinterens løb.

Og så skal jeg selv bruge vinteren til den sidste optimering af MG Sport bilen, nemlig montering af min lidt kraftigere motor. Det bliver fedt at kunne byde Casper og de andre anstændig modstand i 2012....


Jeg har desværre ingen billeder fra dagen, da mit hukommelskort fik hukommelstab da jeg kom hjem, så alle de gode billeder af aktørerne er væk. Har du nogle billeder jeg kan bruge i indlægget vil jeg sætte pris på at du mailer dem til mig. Tak - Palle

Ingen kommentarer: