lørdag den 14. februar 2009

En dag med tilpasning...

Ja, den vittige vil nok påstå at jeg godt kunne bruge nogle flere af dem for at blive normaliseret...Dagen startede med besøg af Jan Geiken og John H. Jan kører Hill Climb i en MGB, og han er ved at forberede en ny motor til den kommende sæson, og havde bedt mig om at montere og indstille ny knast og andre gode sager. Desværre levede den "Nyrenoverede" motor desværre ikke op til det der var blevet lovet. MGB motoren, som ikke var en MGB motor, men fra en Marina eller Hanomag (se ophæng, remskiver og svinghjul), var fyldt med skidt og sand i cylindre og ved knastfølgere. Når det er der, hvad er der så inde i motorens indre??? Desuden kunne den dårligt tørne rundt! En nyrenoveret motor hvor topstykke ikke er monteret skal altså kunne køre rundt uden den store modstand. Og oveni var der monteret foringer i blokken uden Jan var blevet oplyst om det!!Så resultatet blev at vi droppede at montere Jans fine dele, og motoren blev leveret tilbage til sælger. I stedet renoverer Jan hans egen reservemotor. Mere herom senere...Det gav så lige pludselig mere tid til raceren. Søndag er sat af til den, men nu blev der lige en lørdag eftermiddag også. Og det er her tilpasningen kommer ind. Det store grove svejse arbejde er overstået på karrosseriet, og nu skulle front og skærme tilpasses. Fronten blev monteret, og venstre forskærm blev monteret rimeligt nemt, og det sidder rimeligt fint med gode spillerum ved stolpe og panel.Højre forskærm vidste jeg ville blive lidt mere bøvlet. Det der sad på bilen havde jo fået seriøse tæsk, og efter et par forsøg og vurderinger, besluttede jeg at kigge på fjernlageret, og jeg fandt en fin skærm, som kun behøver lidt arbejde før montering. I forhold til hvor meget plade arbejde der er lavet på dørstolpe, inder og yderpanel, så er jeg rigtig tilfreds med spillerum og pasform, så i morgen får jeg svejset den smule rust der i skærmen, så spiller det:-)Sidst på dagen var det tid til den store prøve. Hvordan ville hjelmen sidde? Før opretning sad det hele skævt, så det var spændende at lægge hjelmen op på plads. Heldigvis ser det fornuftigt ud, og et par timer mere i morgen vil gøre meget ved pasform og spillerum. Vi er igen et stort skridt nærmere racerløb i 2009......

Ingen kommentarer: