torsdag den 15. marts 2007

Første gadetest

Efter renovering af 1098 motoren skulle jeg ha nogle km i bilen. I aften har jeg haft raceren ude og køre. Ca 50 km for blandede omdrejninger blev det til. Den trækker fint, men af naturlige grunde blev den ikke kørt fuld ud i omdrejningerne, men den virker nøjagtig ligeså villig til omdrejninger som med det gamle topstykke, så det lover godt. Om det bliver ligeså godt som før vil tiden vise:-)
Planen er nu at booke tid hos Kurt Meier i Horsens, og så må det briste eller bære. Jeg vil hellere få det gjort nu, så jeg i tilfælde af defekt har tid til at få det fixet igen inden sæson start 28. april på Ring Djursland.
Gearkassen funkede også fint. Jeg synes den larmer noget mere i 3. gear end den gamle, men det er svært at sige i det jeg altid før har kørt med hjelm når jeg har kørt på bane, og det tar meget af den ubehalige hvinen der kommer fra gearkassen.

Det eneste problem jeg opdagede efter jeg kom hjem igen, var at der var en smule hvidt sovs/skum i topdækslet. Helt klart at det kommer fra vand, men hvor slemt det er har jeg svært ved at se. Topstykket blev efterspændt, og der var en del at spænde til, så jeg håber det tar den utæthed der evt måtte være. Det værste scenario er et revnet topstykke. Det tør jeg slet ikke tænke på med alt det arbejde - og de KR! - der er lagt i det topstykke.

Jeg fik også lavet en kompressionstest da jeg kom hjem, og den var jeg naturligvis noget spændt på, da ydelsen på motoren jo afhænger ret meget af kompressionen. Det gamle topstykke havde en kraftig kompression på ca 13:1 , og mit mål var at ligge en anelse lavere end det, da mit nye topstykke har 2 bolte mindre end det gamle, og dermed er der en øget risiko for en brændt toppakning. Jeg satsede på ca 12:1 , og det er heldigvis også ca hvad det endte med. De 4 cylindre ligger alle mellem 12 -12.5:1 , så det er jeg meget tilfreds med. Om det er for højt til sikker drift må tiden vise.
Spændende bliver det:-)

Ingen kommentarer: