tirsdag den 17. oktober 2006

Blandet oplevelse på Jyllands Ringen.

De historiske 65 og 71 klasser var sammen med DTC til løb på Jyllands Ringen i den forløbne weekend. Her var Team midget Racing selvfølgelig også med, og det blev en weekend på godt og ondt. Fredag aften i halv og helmørke fik vi overstået den tekniske kontrol og stillet teltet op. Havde igen slået udstyret sammen med Alfa Specialisten Herluf.
Efter en meget kold nat var vi tidligt på morgenen klar til første og eneste tidtagning. Det skulle blive spændende at komme ud og køre på JR igen. Havde jo taget min licens her for over 4 år siden, men havde ikke kørt på banen siden.
Tidtagningen gik fint. Måske lidt for fint?!

Efter et par omgange for at lære banen at kende, begyndte der at komme fart i bilen, og resultatet blev en fin omgangstid på 1.29.3 . Det rakte til en startplacering som nr 10 ud af 25, og foran så hurtige biler som Lotus Cortina, Alfa Romeo GTA og et par Mini´er.
Da vi først skulle køre omkring tusmørke, nemlig 18.25 , var der god tid til at komme ud og se lidt race, og få snakket lidt med folk.
Snakket blev der også under vores 1. heat om aftenen!
Efter endnu en fantastisk start, hvor jeg kom forbi endnu en Lotus Cortina og en Mini Cooper, kørte jeg et skidegodt race med gode dueller både med Warnich i Cooper og også denne gang med Palle I Ginettaen. Jeg kommer i mål på en 9. plads, kun 1.5 sekund efter Ginettaen, og 1 sekund foran Cooperen.

Jeg er selvfølgelig glad for et godt race, men glæden varer kort. Jeg blir i løbet af aftenen flere gange konfronteret med rygter om at jeg kører med en ulovlig motor. Flere mener at min bil ikke kan køre så stærkt med en 1098 motor, og det må derfor være en 1275 motor jeg har siddende i bilen. Det er det naturligvis ikke!!

Søndag morgen stiller den tekniske kontrollant op i vores telt og vil se mit motorrum. Dette får han naturligvis lov til , og konstaterer at motorblokken er den rigtige. Desværre for mig konstaterer han også at mit topstykke ikke er det rigtige til en 1098 motor. Topstykket på motoren er øjensynligt fra en nyere 1275 motor, og ifølge den tekniske kontrollant ikke lovligt på min motor.

Dette må jeg acceptere, og jeg bliver indberettet til løbsledelsen/dommerne. Efter lang ventetid får jeg foretræde for juryen, og da det vigtigste for mig er at komme ud og køre, aftales det med juryen at kan jeg indsamle underskrifter fra alle deltagere i 65 klassen kan jeg køre med i heatet, men uden at kunne opnå point, og dette accepterer jeg naturligvis. Så det meste af søndagen går med at finde 25 kørere i et vrimmel af 15000 mennesker på JR. Det var sgu en træls dag!!

Men en stor tak til alle deltagere i 65 klassen som velvilligt skrev under på listen og dermed lod mig komme ud og køre.

Jeg kan også med god samvittighed sige at jeg ikke har gjort dette for at snyde bevidst. Jeg købte bilen med motoren som den er nu, og gik selvfølgelig ud fra at alt var ok. Det er selvfølgelig altid mit ansvar at tjekke dette, men i bund og grund har jeg bare været interesseret i at komme ud og køre race, og havde ikke forestillet mig at dette kunne ske. Jeg er stadig overbevist om at ventilstørrelse på mit nuværende topstykke er efter homologeringen, og at det derfor "kun" drejer sig om at topstykket ikke har det rigtige støbe nummer.

Jeg er allerede igang med at lave et 12G295 topstykke med den rigtige ventilstørrelse, og jeg er overbevist om at motoren ikke kommer til at miste meget effekt i forhold til nu, og så skal de Minier få noget baghjul igen!

En træls afslutning på sæsonen, men det skal ikke ødelægge mit gode humør. Bilen har kørt upåklageligt i alle løb, og jeg er blevet hurtigére og hurtigere igennem hele sæsonen.

Og jeg er blevet placeret som nr 2 i div A2 i alle løb pånær et, og der vandt jeg!

Det lover godt for sæsonen 2007!

Til sidst en meget stor tak til mine sponsorer.

Jysk Storkøkken Service

MontiMatic

Bonnevie MG Import

De har gjort det hele muligt, og det bliver endnu bedre næste år!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hello!
Nice blog. I race with an AustinHealey Sprite -65 which HTP /FIA passported homologated racer.
Please e-mail me and I will send you some picture os my racer.
I wish we could exchnge some wievs or real tuning of 1098 race engine.
I have borred my car to 1143 cc and it gives 88 hp/94 hp(without air cleaner in 6250 and 101 Nwm in 3750 rpm jukkaselenius@hotmail.com