søndag den 5. november 2006

Motor adskilt!

Motoren i raceren er nu adskilt, og det meste er stadig i god stand, og det er jo positivt at se at det kan holde en hel sæson, uden at héle indmaden er slidt helt ned.
Jeg var dog lidt forbavset over at se at det meste af den indvendige motor er mere eller mindre standard komponenter. Bl.a. plejlstænger og krumtap er fra en alm CG 1098 Midget motor, og intet af det er poleret eller formindsket i vægt. Så der er igen mulighed for at forbedre motoren på disse områder. Det er noget af det jeg vil arbejde med i vinterperioden med henblik på flere kræfter i den kommende sæson. Der var tydeligvis lige monteret nye stempler, og cylindervæggene så også fine ud.
Desværre var knasten, som man også kan se på billederne, ikke helt god. På flere af toppene var der begyndende "pitting" , og det kræver helt klart en ny knast. Den gamle er blevet slebet flere gange, og kan ikke slibes om mere. Har heldigvis en helt ny og ubrugt OE BMC knast, godtnok i en profil der ikke er brugbar, men jeg regner med at et godt maskinværksted kan slibe den om til en brugbar racerprofil. Vil allerhelst ha en magen til den der er i motoren nu, men jeg kan ikke finde nogle numre på knasten. Men et godt gæt vil være en 649 profil.

Men alt i alt positivt at der er muligheder for flere forbedringer, og dermed mere fart:-)

Ingen kommentarer: