søndag den 24. april 2011

Skiftedag - og gode værkstedsstunder.....

Tiden er til det, men pladsen har ikke været der, så i stedet for at ha alle biler hjemme i garagen, har jeg nu byttet min røde Midget ud med V8´eren i min fjerngarage ude på landet. Det var igen en stor fornøjelse at gå ud og dreje nøglen og høre den lækre motor springe i gang....
Der var lige et enkelt job jeg skulle ha klaret inden bilen var klar til gaden, nemlig rep af min stenplade, som var kommet i en temmelig sørgelig forfatning.Efter at ha svejset et par huller, lidt spartel og grundmaling , fik panelet et par lag lak, og ser nu næsten nyt ud igen
Planen er, at jeg vil prøve at køre en sæson uden kofanger på den blå MG B....
 Synes selv det ser frækt ud , men det vil blive endnu bedre når jeg får fat i et af de repro paneler hvor alle huller er lukkede og panelet rykket et par cm frem......
 Og så er B´er racerprojektet kommet ned på fødder. Det er der en go grund til , da projektet efter 1. maj skal videre til Uffe, som forhåbentlig har den gejst som jeg har manglet det sidste års tid. Ærgerligt med alle de timer jeg trods alt har lagt i karrosseriet, men nu får en go kammerat glæde af arbejdet i stedet for:-)
 I stedet koncentrerer jeg mig om at køre endnu en go sæson i Midgeten. Og da jeg dermed skal bruge en del timer i min servicebil, har jeg arbejdet med at gøre den en smule hyggeligere inden i....
 Bilrelaterede plakater samlet igennem en del år kommer nu til deres ret på mine vægge i Boxeren. Så har jeg altid noget rart at kigge på når jeg skal skrue eller ha et hvil.......
 Og så har jeg for første gang prøvet at afmontere en A-serie gearkasse neden ud!
Dette er ikke muligt i en Spridget pga kardantunnellen er lukket, men i en A40 kan det med lidt snilde lade sig gøre, og da jeg i går gik i gang med at afmontere motor og gearkasse, tænkte jeg at jeg ville prøve nu, især da det var brugt det der skulle ud, og bund og karrosseri endnu ikke er malet/behandlet.
 Og fik lidt af et chok da jeg fik skilt køler og slanger ad....
Termostathus og vandpumpe var fuldstændig blokket til af indtørret kølervædske og korroderet alu. Og når jeg tænker på at motoren har kørt en del mens jeg har haft den, dog mest i tomgang, men alligevel. Det gir stof til eftertanke når man skal klargøre en bil der har stået stille en længere periode.......
Og læg også mærke til et af de typisk svage steder i kølesystemet på en A-serie motor. Det lille stykke slange mellem topstykke og vandpumpe. Brug et stykke forstærket slange der kan tåle høje temperaturer i stedet for det original "flex" stykke, der - hvis man er heldig - højst holder en sæson og altid springer på det mest ubelejlige tidspunkt. Og sker det, kører du ikke videre før slangen er skiftet.....

Ingen kommentarer: