søndag den 20. april 2014

V8 & PKR på tur....

 Efter en go dag i værkstedet og en masse kærlig - tiltrængt - TLC til V8´eren, så var der tirsdag afgang mod en af mine efterhånden traditionelle forårsture. En tur hvor jeg bare triller derudaf, og hvis det passer ind, så besøger jeg gamle - og nyere - venner som jeg ikke ser så tit. Har både via mit tidligere maskinmesterjob, og de mange år i det historiske racermiljø , fået mange gode venner på Sjælland . Og Sjælland har jeg ikke besøgt siden jeg kørte mit sidste løb på Knutstorp i 2012. Så vidt jeg husker...
Så nu skulle det være igen. Havde på forhånd lavet et par aftaler - nogle med biler - og nogle med gamle venner. Morten skulle tilbage til Svendborg og passe sin skole og sit arbejde, så det var helt oplagt at jeg kørte ham derned, og sagde halløj til den by hvor jeg gik på søfartsskole helt tilbage i 1983. Vi havde en hyggelig tur i solskin - lidt koldt - men dog åben MG...
 ...Jeg besøgte Mortens hyggelige lejlighed midt i byen, og besluttede at her måtte jeg vist hellere komme tilbage til på et tidspunkt....
Planen var herefter klar: Jeg skulle finde et posthus , for jeg skulle sende en pakke til en MG mand der skulle bruge et vippetøj til en MGB. På vej ud af Svendborg - mod Nyborg af landevejen - var der en Fakta med en pakkeautomat, og jeg kørte ind over P-pladsen og fik sendt min pakke. Da jeg ville starte motoren igen, lød der et brøl og der var helt klart noget galt med udstødningen...
Det var sgu dårligt nyt når man var så langt hjemmefra! Jeg konstaterede hurtigt at udst. systemet havde sluppet de to afgangsrør fra manifoldene. Og begge rør lå nu nede på jorden!! Hold da op, det var dårligt nyt. jeg prøvede at skubbe rørene op, men der var for meget modstand til jeg kunne få dem helt på plads. Mit bedste håb var at få fat på en af de lokale MG drenge, og jeg kontaktede derfor Jesper Buk, som selv har V8. Han var desværre på ferie udenbys, men tilbød dog hjælp hos en makker 5 km udenfor byen. Det havde jeg lidt svært ved at overskue, da udst. systemet nok ikke ville blive på plads i 5 km , og hvis rørene faldt ned mens jeg var i fremdrift risikerede jeg at hele systemet ville krølle sammen under bilen. Det prøvede jeg i vinters med min Carina...Og et V8 system i rustfri stål er ikke et af de billigste at købe. Og det ville også betyde at min "miniferie" skulle afbrydes inden den var rigtigt kommet i gang....
Heldigvis kom hjælpen som sendt fra oven! Mens jeg stod og bøvlede med bilen, var Carsten ved at pakke sin bil efter et besøg i Fakta sammen med konen. Han tilbød meget venligt sin hjælp, og han boede 150 meter nede af gaden. Fantastisk! Og det viste sig at Carsten var en utrolig rar fyr, og han rodede selv med flere klassiske biler, og havde lige den lift på værkstedet som var så vigtig for at jeg kunne komme videre på min ferie. Der var alt  hvad en mekaniker kunne ønske i det værksted, og ydermere blev jeg budt på en iskold pilsner som det første inden jeg gik i gang med arbejdet med udstødningen. 1. klasses betjening, og jeg vil gerne rette en stor tak til Carsten, som i realiteten reddede hele min tur til Sjælland! Vi havde en hyggelig times tid på værkstedet og fik udvekslet mange erfaringer, og jeg fik et glimt af den fine Opel rekord han var i gang med at renovere.
Udstødningen kom  på plads, den fik 2 af Carsten små bolte, og jeg kunne fortsætte min tur...
 Turen over Fyn og Sjælland gik perfekt. V8´eren gik som en drøm, vejret var dejligt og jeg nød turen. Første stop var hos Peter syd for Sorø. Jeg mente vi havde en aftale, men da jeg nåede frem var der intet liv i huset. jeg bankede på og luskede rundt i 10 min, men måtte køre igen med de sager jeg havde med til ham.. øv...Jeg skulle ha brugt et tlf nr, og det viser bare at det ikke er nok at kommunikere over email! Peter gik i værkstedet i baghaven, et sted jeg ikke kunne se....
Herefter nåede jeg til Karlslunde hvor Jimmy tog imod. Jeg havde solgt min transponder til ham, og jeg kunne sagtens have brugt flere timer med Jimmy i hans værksted. Jimmy laver mange A-serie race motorer til Minier , og han er rigtig dygtig!
Og så var det afgang mod Kornerup, hvor jeg havde en aftale med Malermesteren. Det er ALTID en fornøjelse at skulle være i selskab med Jakob, og denne gang fik jeg også æren af hans smukke kone Karla. Og Jakob var igen mand for en yderst positiv modtagelse. Kig bare på skiltet herover! "MG ONLY" skiltet var hængt op i den carport som Jakob byggede til Karla du hun anskaffede sig sin nye Mini Cooper. Cooperen måtte i dagens anledning holde ude om natten. Tak til Jakob & Karla :)
Og efter en meget hyggelig aften med blå toner og et lille glas, så var Jakob og jeg ude og trille en skøn tur onsdag formiddag. Bl.a. var vi en tur nede i Hvalsø... mere om det senere..
Vores hyggelig komsammen blev afsluttet med en superlækker fiskefrokost på havnen i Holbæk hvor restaurant SU-RI lagde lokaler til. Anbefaler gerne :)
 Og så besøgte jeg ellers min gamle skimakker Jesper og hans søde kæreste Sanne i Ballerup. Vi havde en  hyggelig aften hvor de sidste nye historier og en masse gamle blev udvekslet. Tak til Jewer & Sanne for overnatning...
Formiddagen efter var jeg ude og besøge Nikolaj i Rødovre, og jeg kunne kigge nærmere på teamets nye racerbil. En Frø med 998 motor.  Bilen så fin og rigtig ud, men jeg har personligt svært ved at man på en Frø kan bruge forskellige glasfiber hjelme. Jeg har sågar tidligere set en godkendt Frø racer med fiber bagende og døre. Kan nu bedre forholde mig til Alu og stål ;)
Men det glæder mig at der kommer endnu en Spridget ud på banerne...
Og derefter var jeg på tur. Midtsjælland, en tur op nordpå hvor målet var Leeds auto værksted i Humlebæk. Desværre var der ingen hjemme på værkstedet, så resten af dagen gik med hyggekørsel på Strandvejen....
Og logiet for natten er en hemmelighed. Men jeg kan afsløre  at der en bil involveret...
Mere følger i den kommende uge....

Ingen kommentarer: