torsdag den 31. maj 2007

TAK..

Til alle de der har ringet eller skrevet til mig de sidste par dage. Det varmer....

Jeg er kommet hjem igen, og alle prøver indikerer at der sandsynligvis ikke er tale om nogen prop. Det er da ihvertfald lidt betryggende.
Jeg skal i morgen på sygehuset og lave en såkaldt cykeltest hvor hjertet belastes og de måler på mig samtidigt. Viser den at alt er ok ( så OK det nu kan være med en fyr i min alder og foderstand:-) ), så deltager jeg i ræset på Padborg Park. Er der de mindste indikationer på problemer bliver jeg hjemme.

Men bilen er nu klargjort, så det er bare at sætte den på traileren ferdag aften og så tøffe lørdag morgen.
Jeg håber vi ses:-)

onsdag den 30. maj 2007

Midlertidig stand by....

Det er godt at bilen næsten er køreklar, for her hvor jeg befinder mig i øjeblikket er der ikke mange muligheder for at lave nogen forberedelse:-(

Jeg er havnet en tur på sygehuset i Esbjerg hvor jeg får den store tur efter smerter i brystet og svimmelhed og svedetur.
Indtil videre ser det godt med mine prøver, og senere skal jeg i ultralydskanning af hjertet og have en belastningstest. Hvis alt går vel er jeg klar til Padborg lørdag morgen:-)

mandag den 28. maj 2007

Så servicerer vi igen....

Jeg er så småt begyndt at forberede mig til den kommende weekends race på Padborg Park.

Det indebærer det sædvanlige servicetjek af bl.a. bremser. Og jeg må konstatere at mine bagbremser ikke holder længe!!
Alle 4 bakker var igen ødelagte, og nye måtte monteres.

Forbremserne ser til gengæld fine ud. Bevares, de bliver da slidte - og varme - men der er stadig liv i klodserne, og de får lov at køre mindst en weekend mere. Men det er rart at få det hele set efter, skiftet vædsken i kaliberne ud, og spændt efter for løsgående.
Jeg går stadig og venter på nyt om mit topstykke, og vil rykke for det i denne uge.

søndag den 27. maj 2007

TMR på Picnic

Pinse Lørdag stod i afslapningens tegn. Morten og jeg deltog i Picnic Syd i Varde, hvor 33 MG biler startede på Varde Torv. Et par timer med masser af mennesker, og herefter gik turen ud i det danske sommervejr. Via Kjærgård Plantage og Blåbjerg endte vi på Bork Havn. En dejlig dag der sluttede sammen med arrangør Tage og familie på deres hyggelige terasse i Varde. Tak til Famlien Kristensen for hyggeligt samvær:-)

torsdag den 24. maj 2007

Ny bil i flåden....

Der har været stille i racing dep. et stykke tid, men det er simpelthen med vilje. Efter en måneds koncentreret arbejde med raceren trængte jeg til at få ladet batterierne op igen. Den første uge efter Knutstorp var jeg 100% flad. Brugte 2-3 aftener på at ligge foran fjerneren og slappe af, og det er ikke normalt for mig!!
I Kr. Himmelfart - 4 dage efter hjemkomst - fik jeg endelig tømt Hiacen for alt grejet.

I weekenden efter gik jeg igang med den grønne Midget som jeg har haft stående et par måneder. Efter jeg købte bilen konstaterede jeg atbagtøjet var tæret op, så det blev skiftet.

Fredag reparerede jeg et par rusthuller, og fik ordnet en masse småting der hang i bremsen fra den tidligere ejer. Først på ugen fik jeg kørt et par dage i bilen, og her blev jeg behageligt overrasket. Bilen kører godt, godt skud i motoren. Den støjer lidt fra 1. gear, men det er jo mere reglen end undtagelsen med BMC gearkasserne der ikke er synkroniseret i 1. gear.
Der er masser af olietryk på motoren, selv når den bliver varm ligge tomgangstrykket på ca 40. Min røde 1275 var helt nede på 15-20 stykker til sidst, og kørte godt alligevel:-)
Jeg tror motoren er blevet overhalet på et tidspunkt, man kan ihvertfald se at mærkepladen er ude af sine originale nitter pga planslibning. Desuden drypper den heller ikke olie. Jeg blir indimellem helt bekymret for om der overhovedet er noget på!!

Nå hvorom alting er, så har jeg haft nogle gode dage med bilen efter den blev synet - uden bem. - men nu har jeg sat den til salg.
Jeg vil sælge den for 62000 kr incl nr. plader. prisen er sat efter stand, i det bilen ikke er nogen udstillings model, men vil være en god billig klassiker for en der vil ud at køre med det samme.

Er du intereseret i at se bilen så ring eller skriv.

fredag den 18. maj 2007

Billeder Ring Knutstorp

Jørgen Klitholm fra HMS har venligst sendt mig disse billeder
Først har vi TMR på vej rundt i svinget efter langsiden.
Ovenover har vi TMR foran Edgar Dahlins MGB, som desværre kom ud for et uheld. En forankørende bil havde smidt alt kølevandet, og da Edgar - og Jakob Nielsen i Alfa Giulia - kom forbi lige efter røg de begge - efter et par snurreture - af banen. Alfa´en blev fanget i sandet, mens MGB´en røg tæt forbi alfaen og fortsatte ind i autoværnet og blev slemt skadet. Heldigvis kom Edgar ikke noget til, men det viser at man ikke altid selv er herre over situation på en racerbane. Bilen kom, som det ses, ud at køre igen, men der venter nu et par timer , eller uger, i værkstedet før den er pæn at se på igen.
Herover ses Carsten Warnich i en 1275 Cooper. Det var bilen jeg havde de tætteste kampe med denne weekend, og også den jeg skal måle mig med fremover.
Jeg håber selvfølgelig at der kommer flere af de biler som jeg er jævnbyrdig med. Denne weekend manglede vi bl.a. Kaj Birkelund og John Milland i MGB, Herluf i Alfa og Palle Christensen i Cooper. Racet er sjovere når der er jævnbyrdige biler at kæmpe med, ligesom det ville være rart med nogle flere biler i klassen. Bl.a. var der ingen Triumphs. Vi ved der er 3 derude der kunne komme ud at køre?
Og Porscherne har vi heller ikke set endnu, ligesom Frank Thrusholms fine Austin A40, som deltog og gennemførte alle løb sidste år, desværre heller ikke er dukket op. Lad os håber det blir bedre fremover, da div. A2 ellers blir lidt for kedelig og ensformig!

tirsdag den 15. maj 2007

Løbs Report Ring Knutstorp

Efter en lang, men hyggelig tur til Knutstorp, ankom verdens bedste Pitcrew Morten og jeg til banen fredag aften. Fik hurtigt overstået den tekniske kontrol, og derefter var det tid til at få slået teltet op. Havde lånt Monti´s easyup telt fra hans Formel dage, og det må siges at være en genial opfindelse sådan et klapsammen telt. 10 min. og telt og sider var monteret og vi kunne tænde op i grillen. Genialt!Lørdag formiddag var det tid til den første træning. Nu blev det spændende om den nysamlede motor ville holde? Og hvor mange kræfter havde det nye topstykke?
Træningen gik fint, bilen holdt og jeg fik kørt nogle anstændige tider. Følte dog ikke at jeg havde samme effekt som tidligere på langsiden, hvor jeg sidste år løb ud for omdrejninger midt på langsiden. Det skete ikke i år.
Et tjek af motorrum da jeg kom ind afslørede ikke nogen lækager, alt vandet var i køleren.
Dog oplevde jeg for første gang olie i opsamleren? Det bekymrede mig noget, men der var masser af olie på motoren. Måske lidt for meget? Jeg målte niveauet, og det steg ikke mere i løbet af weekenden.Jeg havde jo til weekenden indkøbt mig et lille minikamera som jeg monterede på køler grillen, og det vakte stor begejstring i depotet. Det gir en fantastisk god oplevelse af banens forløb og den fart der trods alt er i bilen selvom jeg ikke er den hurtigste på banen. De sammenklippede film kan ses i indlæggene herunder.
En af de positive følger af mine film var de mange velmenende råd der kom fra andre kørere om de linier jeg havde valgt på banen. Jeg vil nu sige at det altid er nemmere at stå udenfor en anden mands bil og fortælle lige netop hvordan banen skal køres, men flere af rådene kunne jeg bruge og vil bruge fremover.
1. tidtagning om formiddagen resulterede i en forbedring af mit træningsresultat på et ½ sekund til 1.19.089. Det gav en startplacering som nr 11 ud af 19 biler. Ikke prangende, men bilerne foran var 7 Lotus, 1 Mustang, 1 Ginetta og en Mini 1275, så det var nu til at leve med. Bagved var 2 Cortina, 1 MGB, 1 Mini 1275 og et par Alfaer og en Falcon. Så det var hvad jeg havde håbet på inden jeg kom. Bortset fra at Warnich i Minien holdt lige foran. Det skulle også vise sig senere at det var ham jeg fik de tætteste kampe med i søndagens heats.
2. tidtagning gav en tilsvarende tid og resulterede i en startplacering som nr 10.
Herefter var det tid til at nyde endnu en af de positive ting ved historisk motorsport.
Vi havde en rigtig hyggelig aften sammen med andre kørere. Vi nød det gode vejr, grillen var tændt rødvinen smagte dejligt og vi fik byttet nogle røverhistorier. Og hørt blå toner:-)

Søndag morgen var det tid til 1. heat. Fra min startpalcering havde jeg udsigt til Mustangens imponerende bagende, og Warnich holdt foran i modsatte spor. Starten kan ses på video nedenunder. Jeg fik en god start, kommer tæt på Mustangen, men da han får bid trækker han fint fra. Jeg er til gengæld foran Warnich. Dette varer ca en ½ omgang da jeg får en chance for at overhale Mustangen. Jeg bremser indenom ham, men desværre har Warnich fået samme gode ide, og på et tidspunkt er vi 3 biler ved siden af hinanden, desværre med mig i midten. Jeg vælger at bremse og trække mig, da det ellers ville have givet buler på alle 3 biler. Sandsynligheden for at begge ville komme forbi mig senere var stor, så selvom jeg gerne ville ha været forbi var det det rigtige jeg gjorde:-(
Herefter var heatet ret stationært for mig. Dem foran kørte for stærkt, og dem bagved for langsomt, så det eneste der skete i det heat var at jeg overhalede den langsomme Cortina med en omgang. Ja og så så jeg på allersidste omgang at Warnich holdt ude i rabatten, og dermed blev jeg alligevel placeret foran og på en samlet 9. plads. Surt for Carsten som knækkede en trækaksel!
Tingene gentog sig mere eller mindre i 2 heat, hvor jeg dog holdt Minien bag mig i 6 omgange, og Carsten og jeg havde en god fight indtil jeg udbremsede mig selv for enden af langsiden og snurrede rundt. Denne gang holdt Carsten hjem, men da en Lotus Elan og en Lotus Cortina udgik endte jeg på en samlet 8. plads. Og blev samlet 2 i klassen.
Alt i alt godt race, og materiellet holdt, og jeg kan nu arbejde videre med motoren i håb om at finde sidste hk som jeg manglede på Knutstorp. Der er grund til optimisme inden næste løb på Padborg Park den 3. juni!

mandag den 14. maj 2007

Mere video

Og så er der lige lidt mere video. Denne gang fra træning og kvalifikation om lørdagen på Ring Knutstorp.

Ring Knutstorp video

Så er vi vel hjemme fra en dejlig og hyggelig weekend på Knutstorp. Motoren holdt og der var masser af godt race. Jeg har købt et lille kamera som blev monteret på kølergrillen, og det kom der følgende billeder ud af.

Der kommer mere fra heats og tidtagninger på et senere tidspunkt.
Og en fyldig løbsrapport skulle der også gerne blive tid til:-)

onsdag den 9. maj 2007

1 skridt frem , 2 tilbage, 2 frem - og så er vi der!

Fik efter et par rigtig lange arbejdsdage først i denne uge monteret motoren. Selvom det var kl 2300 tirsdag aften skulle jeg prøve at have gang i motoren, men efter flere forsøg og let søgen efter problemet var det slut med min energi. Onsdag efter normal jobtid, var det igen frem med multimeteret og forsøge at finde ud af hvorfor motoren ikke ville starte. Efter 10 min. arbejde dukkede sponsor Monti op. Det er endnu et af privilegierne ved at sponsere TMR; man får lov at skrue på raceren:-). Efter en del måling og justering fandt vi ud af at der kun var sporadisk liv i strømfordeleren. Jeg fik straks rigget den anden til, og fandt kabler fra en anden Midget i garagen, og straks sprang motoren i gang. Dejligt! Alt var tæt og lød rimeligt, så efter stop af motoren blev alt efterspændt, og det var nu tid til udluftning af kobling og montering af kardan.Desværre viste der sig senere på aftenen endnu et problem, under prøve køring - med baghjulene løftet - satte gearkassen sig pludselig fast. Og den sad urokkeligt fast. Satans!! Havde jeg da ikke haft problemer nok?? Jeg var meget tæt på at smide det hele ad helvedes til, men fik taget bestik af situationen og derefter ringet til John Hollænder, som straks havde et løsningsforslag. Han mente skiftegaflerne havde sat sig fast således at gearkassen nærmest var i indgreb i 2 gear! Løsningen var at afmontere sidedækslet og give skiftegaflerne et let slag. Og sørme om John ikke havde set rigtigt! Som det ses ovenover fik jeg dækslet af, og givet gaflen et slag, og så virkede min gearkasse igen. Tak til John for ekspert råd!!

I morgen torsdag skal tændingen justeres, kardanen skal efterspændes, det sidste nye dæk skal monteres ( det bliver regnvejr på Knutstorp:-) ) og generelt skal bilen klargøres og Hiacen skal pakkes.


Ja, man keder sig aldrig i Team Midget Racing!!

søndag den 6. maj 2007

Ny katastrofe:-)

Ja, katastrofe er måske et lidt for stort ord at bruge, men lige nu føler jeg mig fanme forfulgt af uheld. Det nye topstykke som jeg fik af Peter J. , og som jeg har brugt weekenden på at klargøre og porte, viste sig også at have en skade. Desværre viste den sig først da jeg var ved at lave et af de sidste sæder for udst. ventiler. Havde ellers tjekket topstykket grundigt inden jeg gik i gang, og havde intet fundet. Straks jeg havde taget den første spån til nyt sæde på udst. cyl 3 viste der sig en fin revne i sæde. ØV!!!Tak til Herluf for lån af presse til montering af styr.

Ligenu er tiden ved at rende ud, og derfor lavede jeg topstykket færdigt, og så starter jeg ud med det på Knutstorp. Så må vi se om det kan holde eller jeg brænder sædet af, eller der evt kommer en vandlækage. Det bliver svært for mig at nå at lave et nyt topstykke når der skal portes, planes , monteres nye styr og lave sæder. Og i ugen der kommer skal jeg også passe mit arbejde!!Jeg plansliber så i stedet et std topstykke, og bringer det med som reserve på Knutten, så jeg ihvertfald altid kan komme ud og køre.

Og selvfølgelig håber jeg stadig på der melder sig en der kan svejse kanalen i mit støbejernstopstykke:-)

Mere hjælp udefra.

I dag har været topstykkeslibedag. Var i gang fra morgen stunden med at porte topstykket, og blev ret hurtigt klar over at jeg skulle have fat i noget til at fræse sæder med. Endnu en gang kunne jeg trække på netværket fra MG klubben, og jeg kørte en tur sydpå hvor Olaf Bundgård venligst lånte mig hans fine sædefræsesæt. Vel hjemme igen lavede jeg en test af de eksisterende ventilstyr, og de var langt far tilfredsstillende. Problemet var at jeg ikke havde et nyt sæt liggende, og igen kom det gode netværk mig til hjælp. En opringning til Jens Storm fra Miniklubben - jeg vidste han var igang med en motorrenovering - og jeg havde et sæt nye bronzestyr. Perfekt. Så resten af dagen er gået med at slibe topstykke, og jeg er nu klar til at lave sæder i morgen. Spændende bliver det:-)

fredag den 4. maj 2007

Vi er på vej igen-igen-igen!

Så er motoren atter ved at ligne noget der kan køre rundt.

Har i dag fået samlet undermotoren igen. Mangler at montere svinghjul og kobling, og så er jeg klar til at forene gearkasse og motor igen.

Her efter går jeg igang med mit ekstra topstykke, som nok er det sikreste at bruge. Jeg har endnu ikke opgivet det andet, men jeg leder lige nu efter en der kan svejse i støbejern. Kender du en, så tøv ikke med at kontakte mig

torsdag den 3. maj 2007

Ny skuffelse!!

Ville lige rengøre mit topstykke efter lodning af oliekanalen, og efter rengøringen puste det rent. I den forbindelse stopper jeg selvfølgelig luftpistolen ned i olie hullet på toppen af topstykket, og stor er min skuffelse da en blanding af vand og luft hvæser ud af lodningen et par steder!
Det er faneme træls. Rigtig træls!

Er der nogen der har en go ide til at reparere dette hører jeg gerne fra jer. I sær hvis du kan gøre det! Eller ved hvem der kan.


Nu skal jeg i weekenden have samlet undermotoren, og ha den tilbage i bilen. Og hedligvis har jeg topstykket fra Peter Jacobi som er planslebet. Nu skal jeg i en fart ha lavet sæder og monteret ventiler. Så kan je forhåbentlig komme ud og køre, selvom det bliver for noget nedsat kraft:-(

onsdag den 2. maj 2007

Det er i nød man skal kende sine venner!

Og lidt nød var jeg vel i:-)

Jesper Kjær var oppe og se race i weekenden på Djursland, og straks da omfanget af mit uheld var klart tilbød han sin hjælp. Denne har jeg nu fået og DFDS gamle drejerværksted har nu repareret mit topstykke efter desinner i Wizards "Bibel". Oliekanalen er slagloddet, og topstykket planslebet igen, og en ny kanal er fræset i topstykket.
Det bliver spændende og se om det kan holde tæt og olien bliver inde i kanalen!?

Tirsdag aften var jeg sammen med de lokale Mini drenge til træf ved Esbjerg Nord. Vi mødes der den 1. tirsdag i hver måned, sparker dæk, snakker og kører en tur. Mød op, det er vældig hyggeligt! I går var vi 5 Minier, 1 TR8 og den gule MGB. Med var bl.a. Peter Jacobi som kører manøvreprøver i hans Mini Estate. Peter var også på Ring Djursland i weekenden, og oplevede også mine problemer og skuffelsen der. Stor var min glæde da Peter tilbød mig at "låne" hans 12G295 topstykke. Det er ikke et af dem der hænger på træerne, og Peters topstykke er oveni købet med den "rigtige" størrelse indsugningsventiler. Så vi var en tur forbi Andrup og hente topstykket. Jeg håber jeg kan gøre gengæld en anden god gang!
Vi sluttede aftenen af i mit værksted med racersnak og rep. af en Mini.Inden jeg kørte til Mini møde i går havde jeg fået skilt motoren igen. I dag har jeg så været i Frifelt hos Kardan Service . Jeg ringede til Holger og fortalte om mine problemer, og straks sagde han " Bare kom med det". 2 timer efter var jeg på vej hjem igen med "mit" nye og nu planslebne topstykke, men selvfølgelig vigtigst; min planslebne blok!
Fantastisk god service af Frifelt Kardanservice. Jeg kan kun give Holger mine bedste anbefalinger!
Jeg har stor tiltro til at den slebne blok løser mine toppakningsproblemer. Havde lavet en minitest med skydelæren hjemmei værkstedet, og den viste noget forhøjning ved den ekstra bolt i bagenden af blokken. Samtidig viste den første spån, som Holger tog, flere ujævnheder på blokken, og derfor er der en realistisk tro på at de ødelagte toppakninger nu er et overstået kapitel!!

Men en stor tak til Jesper, Peter og Holger for hurtig og effektiv støtte for at få Team Midget Racing på det rette spor igen. Det er noget jeg husker fremover!

tirsdag den 1. maj 2007

Motor igen-igen

Så er motoren endnu en gang ude af Midgeten. Det topstykke har dæleme ført meget skidt med sig:-(
Mandag aften var motoren oppe på arbejdsbordet, og i dag har jeg skilt motoren af. Det er træls at have motoren ude for 3. gang på meget kort tid, men det er jo spillets regler. Jeg er stadigvæk motiveret for at få bilen til at køre optimalt igen, og det skal nok lykkes på et eller andet tidspunkt. Det var trods alt en positiv oplevelse de 10 omgange motoren holdt:-)
Topstykket er afleveret til et maskinværksted på havnen der vil prøve på at lodde oliekanalen til. Lykkes det uden at topstykket revner laver vi en alternativ oliekanal til fødning af vippetøjet. Og så bliver topstykket planslebet endnu en gang. Det samme gør blokken.

Det er egentlig den der gir det meste arbejde, i det alt skal skilles ad før planslibning. Så en ellers velfungerende undermotor er i dag adskilt, og i morgen skal den slibes. Hvis der ellers er nogen der har tid!